יממה לפני פגישת הפסגה המשולשת בין נשיא רוסיה ולידמיר פוטין, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני העתידה להתקיים מחר באנקרה, קיים היום (שלישי) רוחאני מסיבת עיתונאים בעיר, והאשים את ישראל במצבה של סוריה. רוחאני טען כי "ישנה התערבות ישראלית בסוריה" והיא מובילה להתדרדרות והחמרת הבעיות בסוריה.



קודם לכן, הגיע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף לטורקיה וטען כי מעורבות מה שהוא הגדיר כ"טרוריסטים" ונוכחותם בסוריה פחתה וזאת בעקבות פעילות ממשלו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד. עוד טען  זריף, כי יש להתחיל בהליך הפוליטי בסוריה והביע תמיכה בהסכמות אליהן הגיעו המשטר והמורדים במדינה.



"ציר הרשע" החדש? ארדואן, פוטין ורוחאני בפגישה בסוצ'י. צילום: רויטרס
"ציר הרשע" החדש? ארדואן, פוטין ורוחאני בפגישה בסוצ'י. צילום: רויטרס





רוסיה, טורקיה ואיראן קוטפות את פירות הניצחון בסוריה





הפגישה שאליה הגיע רוחני, צפויה לחתום את גורלה של סוריה, כאשר שלושת המעצמות המעורבות בה, איראן, רוסיה וטורקיה, ינסו לשמור על האינטרסים שלהן במדינה, בעיקר לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על כוונתו להסיג את כוחותיו מהמדינה, בעקבות הניצחון על ארגון דאעש. פוטין והאיראנים ינסו להתמקח על המקומות בהם איראן תוכל לפעול, ללא פגיעה שתיראה בעולם כעלבון לשלטונו של נשיא סוריה אסד.

ארדואן, צפוי מצידו לדרוש כי הכורדים לא יקבלו שום אוטונומיה, לא יהיו חלק מהחלוקה העתידית של סוריה, והודיע כי הוא מתכוון להחזיק בעפרין לפחות בתקופה הקרובה, על מנת למנוע מרד או הפתעה מצד הכורדים. הפגישה האחרונה בין הצדדים התקיימה בסוצ'י לפני כארבעה חודשים, שם הביעו הצדדים אופטימיות לגבי המשך דרכה של סוריה, וטענו כי ארגוני הטרור היו אלה שהפרו את השלווה במדינה. אסד צפוי לקבל תכתיבים מרוסיה בנושא, ויתחיל ליישם אותם כשיסיים סופית את מלחמת האזרחים במדינה.