מלחמת הסחר נמשכת: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלח הלילה (שישי) איום לעבר בייג'ינג בתגובה להחלטתה להטיל מכסים על ייבוא מוצרים מארצות הברית, ואמר כי הוא שוקל להטיל על הענקית האסייתית מכסים חדשים ששוויים יכול להגיע לכ-100 מיליארד דולר. לפני מספר ימים סין הטילה מכסים בשווי של כשני מיליארד דולר, שפגעו בעיקר במגזר החקלאי ובתעשיית המתכות של ארצות הברית מגזרים שמעסיקים רבים מתומכיו של טראמפ, בשל מכסים קודמים שהנשיא הטיל על ייבוא מתכות.



"במקום לשנות את דרכיה, סין בחרה לפגוע בחקלאים וביצרנים שלנו", כתב טראמפ בהודעה שפרסם הבית הלבן, והמשיך כי "לאור תגובתה הלא הוגנת של סין, הנחיתי את נציגי הסחר האמריקאי לשקול האם מכסים נוספים, בשווי של 100 מיליארד דולר יהיו חוקיים, ולאתר את המוצרים שעליהם אפשר להטיל מכסים שכאלה".



דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג .צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג .צילום: רויטרס



"החלטת ארצות הברית מנוגד לאינטרסים של העולם כולו"



סגן ראש ממשלת סין, בעל תואר בכלכלה מאוניברסיטת הרווארד ואחד האנשים המקורבים ביותר לראש ממשלת סין שי ג'ינפינג, אמר לשר האוצר האמריקאי כי סין לא תהסס ותנקוט בכל הדרכים הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלה. מומחים כלכליים מביעים חשש שמא תפרוץ מלחמת סחר בין שתי המעצמות הכלכליות, וזו עלולה להוביל למלחמת סחר כלל עולמית.



לדברי ליו הי, החלטת הנשיא טראמפ, "מנוגדת לאינטרסים של סין, של ארה"ב ושל העולם כולו". עוד הוסיף הי ואמר כי לסין יש את היכולת להגיב כדי להגן על האינטרסים שלה, וכי הוא מקווה ששני הצדדים ינהגו ברציונליות.



כבר במהלך מסע הבחירות שלו, בדרך אל הבית הלבן, סימן טראמפ את סין כאויב הכלכלי העיקרי של ארצות הברית וטען כי היא מתנהלת באופן לא הוגן בזירת הסחר העולמי, מה שגורם לאובדן עבודות בארצות הברית. הנשיא האמריקאי טוען כי במהלכיו הוא מנסה לאזן את יחסי הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. עם זאת, טראמפ תלוי בבייג'ינג אם ברצונו להתקדם לעבר פירוז חצי האי הקוריאני, הבטחת בחירות נוספת שלו, שבמסגרתה אף הסכים להיפגש עם שליטה של פיוניאנג, קים ג'ונג און, ויהיה הנשיא האמריקאי הראשון שייפגוש את מקבילו הצפון קוריאני.