ממשלת ארצות הברית הודיעה היום (שישי) על הטלת סנקציות חדשות נגד 17 בכירים רוסים, ביניהם קיריל שמלוב, חתנו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ועל 14 גופים רוסים, בהם עסקים וסוכנויות. מלבד זאת, ההגבלות יחולו גם על אולירכים מהמדינה, זאת בניסיון להעניש את המעגל הפנימי של הנשיא הרוסי בגין ההתערבות של מוסקבה, לכאורה, בבחירות 2016, ופעולות תוקפניות נוספות שמאחוריהן עמד הקרמלין.



הסנקציות נועדו לפגוע בכמה מהתעשיות ואנשי העסקים החזקים ביותר ברוסיה, שזכו לשגשג בזכות שיתוף פעולה עם פוטין. צעד זה מסמל את המדיניות הלא עקבית של הבית הלבן, כאשר מצד אחד נשיא ארה"ב קורא לעתים קרובות לכינון יחסים טובים עם פוטין, בעוד שרבים בממשלו ובקונגרס דוחפים להענישו.



"ממשלת רוסיה פועלת באופן לא פרופוציונאלי על מנת להיטיב עם האוליגרכים שלה והאליטה", אמר שר האוצר האמריקאי סטיבן מונצ'ין, שהוסיף: "האוליגרכים הרוסים והאליטה שמרוויחה מהמערכת המושחתת הזו לא יחמקו יותר מההשלכות של פעולות הממשלה הרוסית, שמערערות את היציבות".



מלבד חתנו של פוטין, ברשימה האמריקאית צוין גם אולג דריפסקה, אוליגרך רוסי שהיו לו קשרים הדוקים עם מנהל מסע הבחירות לשעבר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, פול מנפורט.



אישים בולטים נוספים הם סולימאן קרימוב, איש עסקים המקורב לפוטין, ולדימיר בוגדנוב, מנהל בכיר בחברה נפט רוסית, איגור רוטנברג, מנהל בחברת נפט אחרת, ויקטור וקסלברג, יו"ר קבוצת "רנובה", חברת השקעות רוסית.



יש לציין כי הסנקציות לא הוטלו אך ורק בשל הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, על אדמת בריטניה, אלא בתגובה ל"התנהלות הכוללת של הממשל הרוסי לאורך זמן, אשר גורמת לנזק רב ברחבי העולם", אמר פקיד בכיר בממשלת טראמפ בשיחה עם כתבים. הוא הוסיף כי "הסיבה המרכזית למהלך הוא ההתקפה המתמשכת של רוסיה בניסיון לערער את הדמוקרטיות המערביות".



אתמול דווח ב-CNN כי התובע הכללי האמריקאי, רוברט מולר, ביצע צעד יוצא דופן במהלך חקירת מעורבות רוסיה בבחירות 2016 בארה"ב, כשתחקר אוליגרכים רוסים שטיילו במדינה, ואף עצר לפחות אחד מהם וביצע חיפוש במכשירים האלקטרוניים שלו כאשר המטוס הפרטי שלו נחת בשדה תעופה באזור ניו יורק, כך על פי מקורות המעורים בפרטים. 



אוליגרך רוסי נוסף נעצר, כלל הנראה, במהלך נסיעתו לאמריקה, אם כי לא ברור אם הוא עבר חיפוש דומה. מלבד זאת, כך על פי הדיווח, צוותו של מולר ערך חקירה לא רשמית לאוליגרך רוסי שלישי שלא ביקר לאחרונה בארה"ב.



מה שמשותף לכל המקרים, לפי הבכירים שצוטטו ברשת האמריקאית, הוא התעניינותם של החוקרים בתרומות כספיות שהעבירו הנחקרים במישרין או בעקיפין לקמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ.