בהונגריה ציפו אמש בדריכות לתוצאות הבחירות הכלליות שאמורות לקבוע אם מפלגת פידז השמרנית תוכל לשמור על כוחה ותאפשר לראש הממשלה מזה שמונה שנים, ויקטור אורבן, להמשיך את שלטונו שהואשם בפגיעה מתמשכת ביסודות הדמוקרטיה ובזכויות אזרח. לאחר ספירה של 93 אחוזים מהקולות עולה שמפלגתו של אורבן זכתה ל-133 מושבים בפרלמנט מתוך 199, יותר משני שליש, וזכתה לניצחון סוחף, מפלגת הימין "יוביק" זכתה ל-26 מושבים והמפלגה הסוציאליסטית מהשמאל קיבלה 20 מושבים.


לאחר היוודע ניצחונו המוחץ של אורבן, ראשי מפלגת השמאל "הסוציאליסטים" הגישו את התפטרותם מההנהגה. יו"ר המפלגה גיולה מולנר אמר כי הם "מרגישים אחראים לתבוסה ומכבדים את החלטת המצביעים".
 

תורים ארוכים של מצביעים בחלק מהקלפיות, כולל בשגרירויות ברחבי העולם, גרמו לדחייה בפרסום התוצאות הראשוניות של הבחירות, אשר התאפיינו באחוז ההצבעה הגבוה ביותר מאז שנת 1998 עם השתתפות של יותר מ-70 אחוז מבעלי זכות הבחירה.



תומכי מפלגתו של ויקטור אורבן. צילום: AFP



פרשנים ציינו כי אחוז ההצבעה עשוי להביא לרעידת אדמה פוליטית שמשמעויותיה יתבררו רק עם פרסום התוצאות. על אף שהייתה תמימות דעים שפידז תישאר המפלגה הגדולה ביותר, לא היה ברור אם היא תשמור על הרוב המוחלט בקרב 199 חברי הפרלמנט או שתיחלש ותיאלץ להסתמך על מפלגות נוספות.



למקום השני הייתה צפויה להגיע מפלגת הימין הקיצוני "יוביק". היא נחשבת לאחת המפלגות האנטישמיות ביותר באיחוד האירופי ופעילים שלה אף הופיעו עם סממנים ניאו-נאציים, אולם בשלוש השנים האחרונות מנסה מנהיג המפלגה, גאבור וונה, לפנות לכלל ההונגרים, כולל ניסיון להתקרב לקהילה היהודית שעדיין מתייחסת לכך בחשדנות.



אורבן, מידידיו הקרובים של ראש הממשלה נתניהו באירופה, הוא אחד המנהיגים השנויים במחלוקת באיחוד האירופי והואשם על ידי מתנגדיו ועל ידי מוסדות האיחוד האירופי בפגיעה מתמשכת בדמוקרטיה ההונגרית ובהקמת משטר רודני למחצה עם חוקים שצמצמו את כוחן של מערכת המשפט והתקשורת ואת יכולת הפעולה של ארגונים בלתי ממשלתיים זרים.



ראש הממשלה ההונגרי גם נחשב לקול הבולט ביותר נגד ההגירה לאיחוד האירופי, מאז שמאות אלפי פליטים ומהגרים הציפו את בודפשט בקיץ 2015, והמאבק במהגרים עמד במרכז הקמפיין. "אירופה תחת פלישה", הצהיר בשבוע שעבר. "בריסל רוצה להקטין את אוכלוסיית אירופה ולהחליף אותה, להזיז את התרבות שלנו, את דרך חיינו וכל מה שמפריד אותנו ומבדיל אותנו בתור אירופים מהעמים האחרים של העולם".