מועצת הביטחון של האו"ם קיימה הלילה דיון חירום בעקבות המתקפה של משטר אסד במזרח ע'וטה, השגרירה האמריקאית הטילה את האחריות על נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שתומך בבשאר אסד ונשיא ארצות הברית גינה בחריפות את השניים, כשהוא מציין כי תהיה תגובה לאירועים. המומחה לארצות הברית פרופסור איתן גלבוע התייחס למתיחות וסיפר כי כל הקלפים על השולחן, וכי הצבא האמריקאי מוכן להגיב. 



"אף אחד לא יודע מה דונלד טראמפ עומד לעשות, כולנו כבר מבינים היום שמדובר באדם בלתי צפוי. ישנם כמה רמזים לכך שארצות הברית מתכננת לפעול צבאית ברוסיה בעקבות הגינוי החריף מאוד ששיגר נשיא ארה"ב לבשאר אסד ורוסיה. יש להסתכל על המצב ברוסיה בצורה רחבה יותר ולהבין שארצות הברית פועלת כנגד רוסיה בכמה חזיתות כבר תקופה ארוכה. אני לא חושב שהמתיחות הזו יכולה התדרדר למלחמת עולם אבל עלינו להיות זהירים". 



"טראמפ אמר בעצמו שהוא עוזב את סוריה ומאפשר לאחרים לשלוט באזור, בכך הוא נתן אור ירוק לרוסיה ולאיראן לעשות בשטח כרצונן. כעת הוא טוען שהוא מתכנן פעולה צבאית באזור, ייתכן שהפעולה הצבאית תהיה דומה לזו שהייתה לפני שנה בדיוק".


"לצבא האמריקאי יש תכניות מגירה לכל דבר", הוסיף: "הסיבה שטראמפ הודיע שיקבל החלטה בנושא בימים הקרובים מעידה על כך שהוא עוד מתלבט באיזו דרך פעולה לבחור. אין ספק שיש כאן סתירה. טראמפ הכריז לא פעם שהוא רוצה לצאת מסוריה ומנגד הוא מכין את עצמו לתקיפה באדמתה. הסיבה שהאמריקאים תקפו בסוריה לפני שנה הייתה חיסול דאעש, לאחר התקיפה הם נטשו את השטח ולא עניין אותם מה יקרה בו לאחר מכן".

"כעת ארצות הברית אינה יכולה להתעלם ממה שקורה בסוריה ומחויבת להגיב. טראמפ לא נוהג להקשיב ליועצים שלו ולכן הוא מחליף אותם כל יומיים. ייתכן שהוא נמצא בדילמה. אני מעריך יש לו כוונה לפעול צבאית בסוריה רק שהוא עוד לא יודע כיצד".

 
עריכה: איתמר זיגלמן