צריך היה לשמוע את הדיווח שהתפרסם אתמול בכלי תקשורת המזוהה עם משטר אסד, כדי להבין את גודל הכישלון של מתקפת בעלות הברית על סוריה בסוף השבוע. על פי הדיווח, במהלך המתקפה הצליח משטר אסד “להפיל בכדור אחד" טיל טומהוק אמריקאי מתקדם מעל אזור אל־ע'וטה המזרחית בפרברי דמשק. על פי הדיווח, הכדור פגע במנוע של הטיל והשבית אותו. האמריקאים ניסו להשמיד את הטיל באמצעות מטוסי קרב, אולם בשל נפילתו בחורשה לא הצליחו בכך.



לאחר הפלתו העניקו הסורים את המטוס לרוסים במתנה על מנת שילמדו ממנו את הטכנולוגיה החדישה שבעזרתה נבנה. על פי כלי התקשורת המזוהה עם אסד, “הטיל האמריקאי הגיע לשדה התעופה 'חמימים'" שבשליטה רוסית תחת אבטחה כבדה, כדי למנוע ממטוסי הקרב האמריקאיים להפציץ אותו, שם יחולק לשלושה חלקים ויועבר לרוסיה.



גם אם מידע זה אינו נכון, הוא מאפשר להבין כיצד תופס המשטר הסורי את המתקפה המשולשת שבוצעה עליו. גם המשטר הסורי ובעלי בריתו וגם אנשי האופוזיציה תמימי דעים שעדיף היה לו המתקפה הזו לא הייתה יוצאת לפועל. הם מלגלגים על כך שמערך הגנה אווירי מהתקופה הסובייטית, שכולל טילים מלפני כ־60 שנה, הצליח להדוף את המתקפה שטראמפ חגג עליה. אם יתברר כי אכן כדור אחד בודד הוא שהפיל את אחד הטילים המתקדמים ביותר בעולם, אז האכזבה האמריקאית שנראה בימים הבאים תהיה אדירה.



“המתקפה הפכה את בשאר אסד לגיבור לאומי", כתב העיתונאי הסורי הגולה פייסל אל־קאסם, איש רשת “אל־ג'זירה" הקטארית, שהווילה שלו הוצתה ולאחר מכן הוחרמה על ידי בריוני המשטר, ואז הוצאה למכירה פומבית. אל־קאסם טען בסדרת ציוצים כועסים במיוחד כי “האמריקאים, הבריטים והצרפתים נתנו לאסד במשך שבע שנים להרוס את סוריה ולהגלות את העם שלה, ואז תקפו אותו כדי לנקות אותו ולהפוך אותו לגיבור שמתעמת עם המערב. זו הייתה מתקפה שתפקידה להעניק לו את כתר הגבורה, לאחר שאיבד את כבודו בשל המהפכה העממית, ולאחר שרוסיה ואיראן השתלטו על רוב סוריה". פעילים אחרים הדגישו כי טראמפ מיישר קו עם ישראל, ובעצם מעוניין גם הוא להשאיר את אסד בארמון הנשיאות בדמשק.



שב לתקוף את בני עמו שעות לאחר התקיפה נגדו. אסד. צילום: רויטרס



מלבד סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין, כמעט כל ראשי מדינות ערב גינו את המתקפה על סוריה, או לפחות הביעו “דאגה" והסתייגויות ממנה בלשון דיפלומטית נקייה. נראה שהם אינם רוצים לריב עם טראמפ, אך גם לא רוצים להירשם בספרי ההיסטוריה הערבית כמי שעמדו לצד “התוקפנות המשולשת". כולם זוכרים את סדאם חוסיין ולאן הגיעה עיראק לאחר סילוקו והוצאתו להורג על ידי האמריקאים ובעלי בריתם השיעים העיראקים, שהם קרובים יותר לאיראן מאשר לארצות הברית.



בירדן הפגינו תומכי משטר אסד ומתנגדיו יחד נגד המתקפה. אוהדי המשטר הסורי השתמשו מאז המתקפה במונח “התוקפנות המשולשת" כדי להזכיר את השימוש שעשתה מצרים ב־1956, במבצע קדש, במתקפה של בריטניה, צרפת וישראל. מונח זה נועד להזכיר שהמערב ממשיך לחלום על חלוקת סוריה מחדש וגם על חלוקת המזרח התיכון כולו.



רעם וברק ללא גשם". עיתון א-שארק לאחר תקיפת בעלות הברית



גם עיתוני איראן חגגו אתמול את הכישלון של “התוקפנות המשולשת". בעיתון “שארק" הוגדרה המתקפה כ"רעם וברק ללא גשם". העיתון “חראסאן" השמרני סיכם את המתקפה במילים “כמעט אפס". העיתון השמרני “ג'ואן" הגדיר זאת כ"הצגת משולש הפשע בסוריה", ואילו בכותרת הראשית של העיתון הרפורמיסטי “איעתמאד" נכתב “משחק הטילים".



בינתיים, כדי שמשטר אסד יוכיח לכל העולם שהוא לא מורתע, הוא יצא שעות ספורות לאחר המתקפה, בגיבוי רוסיה ואיראן, לתקוף את בני עמו באזור הצפון. לדברי ד"ר עלי אכבר ולאיאתי, יועצו של מנהיג איראן עלי חמינאי, יש כוונה “קרובה מאוד" לשחרר את אידליב מידי “הטרוריסטים". בה־בעת, תומכי המשטר ממשיכים לדבר על “הכבוד הסורי שהושב על ידי הנשיא הגיבור בשאר אסד".



פעילים רבים מספרים כי הפסגה הערבית שנפתחה אתמול בסעודיה, ואמורה לדון גם במצב בסוריה, הוזזה מריאד לעיר דהרן, במזרח הממלכה, מחשש שטילי החותים הפרו־איראנים של תימן ישוגרו אל ראשי המדינות הערביות בעת הדיונים. פסגה זו עשויה לשקף מעל לכל דבר אחר את חוסר השליטה הטוטאלי של ראשי מדינות ערב בכל המתרחש באזור, כולל בסוריה.