הנשיא דונלד טראמפ עדיין מעוניין להשיב את כוחות הצבא האמריקאי מסוריה בהקדם האפשרי, כך נמסר הלילה (שני) מהבית הלבן. דברים אלה באים על רקע דבריו של נשיא צרפת עמנואל מקרון כי שכנע את טראמפ להשאיר את כוחותיו בסוריה לתקופה ארוכה.דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, אמרה בהצהרתה כי "המשימה האמריקאית לא השתנתה. הנשיא היה ברור בדבריו כי הוא מעוניין להשיב את הכוחות הביתה בהקדם האפשרי". סנדרס הוסיפה: "אנחנו נחושים למחוץ לחלוטין את דאעש וליצור תנאים שימנעו את חזרתו. בנוסף, אנחנו מצפים מבעלי הברית שלנו באזור לקחת אחריות גדולה יותר - צבאית וכלכלית, על מנת לשמור על הביטחון באזור".
התקיפה בסוריה. צילום: רויטרס

הדברים כאמור באים על רקע הצהרתו של מקרון כי הוא שכנע את הנשיא טראמפ להשאיר את הכוחות האמריקאים בסוריה. "הסברתי לו שחיוני שארצות הברית תישאר שם", אמר מקרון בראיון לתקשורת הצרפתית. הנשיא הצרפתי גם הסביר מדוע צרפת פעלה נכון כשהצטרפה לתקיפה נגד יעדי ייצור הנשק הכימי בסוריה: "יש לנו לגיטימציה מוחלטת לפעול במסגרת הזאת. שלוש חברות קבועות במועצת הביטחון החליטו להתערב". 

מקרון. צילום: AFP

 דבריו של הנשיא כוונו להצהרה של הנשיא האמריקאי  מלפני כשבוע וחצי, בה אמר כי בכוונתו להוציא את חיילי צבא ארצות הברית מסוריה "בקרוב". גם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, התייחסה היום לנשוא הנוכחות הצבאית האמריקאית בסוריה, ואמרה כי הכוחות לא יצאו מהמדינה עד אשר יושגו כל היעדים שהוצבו. היילי הוסיפה ואמרה שהיחסים עם רוסיה ואמרה "מתוחים מאוד", בחלקם בגלל סוריה, אך וושינגטון עדיין מקווה ליחסים טובים יותר. עוד אמרה כי ארה"ב לא תנהל דיאלוג מול סוריה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר אתמול מסר לשכנה מצפון. "הגורם שמערער את המזרח התיכון יותר מכל", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה השבועית, "הוא איראן. על הנשיא אסד להבין שכשהוא מאפשר התבססות צבאית של איראן ושלוחותיה בסוריה, הוא מסכן את סוריה ומסכן את יציבות האזור כולו".
 
מנגד, נשיא סוריה, בשאר אסד, כינה את התקיפה של המערב על ארצו "תוקפנות עוינת". בשיחה עם חברי הפרלמנט הרוסי אמר אסד: "אין מקום להתייחס לקריאת משרד החוץ האמריקאי לסוריה לחשוף את הארסנל הכימי שלה, מאחר שארצנו סילקה לחלוטין את הארסנל, בסיוע רוסי".
 
ואילו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח אתמול עם נשיא איראן חסן רוחאני ודן עמו במתקפה המשולשת של ארה"ב, בריטניה וצרפת על סוריה. שני האישים אמרו כי המתקפה פגעה בסיכוי לפתרון מדיני. הנשיא הרוסי אמר לעמיתו האיראני: "תקיפה נוספת בסוריה תגרום לכאוס במערכת הבינלאומית".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה כי ארצה לא תוציא את כוחותיה מסוריה עד אשר יושגו כל היעדים שהוצבו. היילי הוסיפה ואמרה שהיחסים עם רוסיה "מתוחים מאוד", בחלקם בגלל סוריה, אך וושינגטון עדיין מקווה ליחסים טובים יותר. "ארה"ב לא תנהל דיאלוג מול סוריה", הוסיפה.