מנסה להרגיע: בנאום שנשא במהלך תצוגה צבאית במסגרת "יום הצבא" האיראני, אמר היום (רביעי) נשיא איראן חסן רוחאני כי תפקידו של הצבא האיראני הוא הרתעתי, ומטרתו שמירה על עצמאותה ואחדותה של איראן. "הצבא האיראני נמצא במוכנות מתמדת ומהווה הרתעה חזקה אל מול מזימות התוקפנות. באזור רגיש כמו המזרח התיכון אנו זקוקים לצבא חזק ומשמרות מהפכה חזקים", אמר רוחאני.



רוחאני אמר עוד כי איראן מעוניינת ביחסים טובים והדוקים עם שכניה, והדגיש כי "נשקה של איראן הוא למטרות הרתעה ואינו מופנה נגדן. "הטילים, המטוסים, והטנקים של איראן אינם מופנים נגדכם". 



"הטילים לא נגדכם" רוחאני על רקע תמונת חומייני. צילום: רויטרס
"הטילים לא נגדכם" רוחאני על רקע תמונת חומייני. צילום: רויטרס



הוא התייחס בעקיפין למתקפה המערבית בסוריה בסוף השבוע שעבר, וטען כי "ישנם כוחות זרים הנוכחים באזור באופן לא חוקי, ומבצעים תקיפות צבאיות ללא הסכמת האו"ם". הוא הדגיש כי איראן בעלת השפעה באזור, אולם אין היא מעוניינת להתערב בעניינים של אחרים.

רוחאני התייחס לתוכנית הגרעין של ארצו והזהיר: "אנו אומרים לעולם כי אנו נוהגים לייצר את הנשק שאנו זקוקים לו או לרכוש אותו במידת הצורך. לא חיכינו ולא נחכה להסכמתן או לדעתן החיובית של המעצמות".

הוא אף הזהיר את ארצות הברית ואת בעלות בריתה המערביות וקרא להן להפסיק למלא את האזור באבק שריפה ובנשק לטובת האינטרסים שלהן. הוא הוסיף כי הדרך היחידה לכונן שלום באזור ובעולם היא שיחות מדיניות והתנהלות בדרכי שלום. "אנו נמשיך לקיים את עוצמתנו הצבאית לצד הפגת המתיחות, ואנו יודעים כי כוחותינו הצבאיים מוכנים להגן על המדינה, על עצמאותה, כבודה ויוקרתה בכל התנאים".