חלק גדול מהמתקן הגרעיני התת קרקעי בקוריאה הצפונית אינו שימושי יותר, זאת לאחר שחלק גדול ממנו קרס בפיצוץ במהלך ניסוי בספטמבר, כך לפי מחקר של מדענים סיניים שיפורסם בקרוב, אשר תוכנו הובא בעיתון הוול סטריט ג'ורנל. המומחים קבעו עוד כי פיצוץ נוסף באתר יגרום ל"קטסטרופה סביבתית"
"ההתמוטטות אומרת למעשה כי התשתית התת קרקעית בפונגיה רי, מתחת להר מנטפ לא תשמש יותר לכל ניסוי גרעינית עתידי", כך לפי תקציר המחקר, בראשות חוקרים מאוניברסיטת המדע והטכנולוגיה של סין.
החוקרים הזהירו כי ניסוי גרעיני דומה לזה של חודש ספטמבר "יביא להתמוטטות בקנה מידה גדול עוד יותר, שיביא לקטסטרופה סביבתית". פונגיה רי נמצאת במרחק של פחות מ -50 קילומטר מהגבול הסיני, ובייג'ינג מגבירה את המעקב אחר הנשורת הרדיואקטיבית בשנים האחרונות, אומרים מומחים.

דיווחים אלו מגיעים על רקע האיתות דרמטי מקוריאה הצפונית בסוף השבוע באחרון לקראת פגישות הפסגה: סוכנות הידיעות הרשמית הודיעה כי מנהיג קים ג'ונג־און הורה על הפסקת הניסויים הגרעיניים ושיגורי הטילים ועל פירוק אתר הניסויים הגרעיניים לאחר שהמטרה "הושגה". הנשיא דונלד טראמפ מיהר להכריז כי אלה "חדשות טובות עבור העולם".
 
הוועדה המרכזית של מפלגת הפועלים בראשותו של קים קיבלה את ההחלטה בדיון ביום שישי. "אנחנו לא נמשיך בניסויים גרעיניים ובשיגורים של טילים בין־יבשתיים החל מ־21 באפריל", נאמר בהודעה. "אתר הניסויים בצפון המדינה יפורק ויבטיח בשקיפות שאין המשך לניסויים גרעיניים". הידיעה ציטטה את קים באומרו כי המדינה השלימה את היכולת להציב ראש קרב גרעיני על טיל בליסטי ופיתחה יכולות של שילוח טילים ולכן אין יותר צורך בניסויים. "המשימה של אתר הניסויים בצפון הגיעה על כן לסיומה", אמר. עם זאת, יש לציין כי לאחר הניסוי האחרון שבוצע באתר בספטמבר אשתקד, שהיה העוצמתי ביותר בתולדות המדינה, היו דיווחים שחלק מהמתחם קרס, ולכן ייתכן שהפך בלתי תקין בכל מקרה. 
 
כך או כך, ההודעה זכתה לשבחים מיידיים. "קוריאה הצפונית הסכימה להשהות את כל הניסויים הגרעיניים ולסגור אתר ניסויים מרכזי", צייץ הנשיא דונלד טראמפ, שצפוי לפגוש את קים בסוף מאי או בתחילת יוני. "אלה חדשות טובות מאוד עבור קוריאה הצפונית והעולם.התקדמות גדולה! מצפה לפסגה שלנו". שעות אחדות לאחר מכן, טראמפ סיפק ציוץ נוסף. "מסר מקים ג'ונג־און: 'קוריאה הצפונית תפסיק ניסויים גרעיניים ושיגורים של טילים בין־יבשתיים'", כתב. "'גם תסגור אתר ניסויים גרעיני בחלק הצפוני על מנת להוכיח את מחויבותה להשהות ניסויים גרעיניים'. התקדמות נעשית אחרי הכל!". 
 
גם בארמון הנשיאות בסיאול כינו את ההחלטה "התקדמות משמעותית לעבר פירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני שהעולם מייחל לו". "זה יתרום לסביבה חיובית מאוד ולהצלחת מפגשי הפסגה הקרובים", נאמר בהודעה מטעמו של הנשיא מון ג'אה־אין. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שיבח את המסר, אולם קרא לקהילה הבינלאומית לבחון היטב אם הצפון קוריאנים אכן יתקדמו לעבר פירוק בלתי הפיך ומלא של תוכנית הגרעין. "אנחנו בוודאי נפנה תשומת לב מקרוב", אמר. 
 
זאת ועוד, יממה קודם להודעה הדרמטית, הגיעו חדשות חיוביות נוספות מחצי האי, כאשר שתי הקוריאות הפעילו ביום שישי את קו הטלפון הישיר הראשון בין המנהיגים לקראת פגישת הפסגה בין מון לבין קים ביום שישי הקרוב. שיחה שנמשכה 4:17 דקות בין נציגים של שתי המדינות חנכה את קו הטלפון שמחבר בין ארמון הנשיאות בסיאול לבין הוועדה לעניינים ממלכתיים של הצפון שבראשה עומד קים. "זה הרגיש כאילו אנחנו מדברים עם שכן מעבר לדלת", אמר גורם דרום קוריאני.