נלחם על המורשת: מזכיר האמריקאי לשעבר ג'ון קרי נפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד זריף לפחות פעמיים בחודשיים האחרונים, וזאת במטרה לשמר את הסכם הגרעין, כך על פי דיווח הבוקר (שבת) בבוסטון גלוב האמריקאי. על פי הדיווח, קרי וזריף נפגשו לפני כשבועיים במטה האו"ם בניו יורק, ודנו על שימור ההסכם במקרה שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יממש את איומו ויפרוש ממנו בעוד כשבוע.



בנוסף לזריף, קרי פגש בחודשים האחרונים בכירים רבים באירופה, בהם נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר ונשיא צרפת עמנואל מקרון, ושוחח בטלפון עם נציבת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. על פי ההערכות, קרי, שהיה אחד מאדריכלי הסכם הגרעין מנסה לשמרו גם במקרה של פרישה אמריקאית ממנו תוך הדגשת תפקידה של אירופה בהסכם.



"זה חריג שמזכיר מדינה לשעבר פועל כמו דיפלומט ונושא ונותן באופן כזה", אמר לבוסטון גלוב מיכאל או'הנלון, מומחה ליחסי חוץ ממכון ברוקינגס. "כמובן שמזכירים לשעבר נשארים מעורבים בענייני חוץ, כפי שהם אמורים, אבל נדיר שמזכיר מדינה שרק פרש עוסק באופן כזה בנושא אחד", הוא הוסיף. 



אובמה וקרי רוצים להגן על ההסכם, אבל מפחדים לדחוף את טראמפ לכיוון השני



גם נשיא ארה"ב הקודם ברק אובמה מעוניין בשימור ההסכם, אך על פי הדיווח, לא קרי ולא אובמה מתייצבים בגלוי לטובתו מתוך החשש כי התערבותם דווקא תזיק למטרתם ותדרבן עוד יותר את טראמפ לפרוש ממנו. על כן מנסים השניים למצוא תומכים אירופים וישראלים להסכם, וקרי אף עמד מאחורי עצומה של יוצאי מערכת הביטחון הישראלית שהביעו את תמיכתם בהסכם.



מקור בסביבתו של קרי הסביר מדוע מזכיר המדינה פועל באופן חשאי ואמר כי "חלק מהמשוואה היא שאם הוא יצהיר על כך בגלוי, טראמפ משוגע, הוא אולי יפעל נגד ההסכם רק כדי לתקוע לו אצבע בעין".