דם רע ממשיך להישפך בין סעודיה, האמירויות ובחריין לבין קטאר, ובמלחמת התעמולה בין הצדדים הכל מותר, עד כדי כך ששר החוץ האמריקאי החדש מייק פומפיאו הזהיר את הסעודים בביקורו האחרון מהאפשרות כי המאבק הזה יחבל במאמצים האמריקאיים נגד המעורבות האיראנית באזור. “הוושינגטון פוסט” חשף לאחרונה מכתבים שקושרים לכאורה בין שליטי קטאר לבין ארגון טרור בעיראק, שקיבל מהם כספים על מנת לשחרר אסירים מבני משפחת אל־ת’אני השולטת בנסיכות.



על פי הפרסום, דוחא חתמה על הסכם עם קבוצות טרור כדי לשחרר בני ערובה קטארים, בהם בני משפחת השליט, שנחטפו בעיראק באפריל 2017, וזאת בתמורה לסכום כספי גדול. הפרסום מצביע על כך שהשגריר הקטארי בבגדד, זאיד בן סעיד אל־חיארין, מילא תפקיד חשוב בעסקה החשודה עם גורמי הטרור.


לפי האתר הסעודי “אילאף” הסעודי, הדיפלומט חשוד בכך שבמסגרת העסקה הלבין הון וקשר קשרים עם טרוריסטים, עם מיליציות איראניות ועם משמרות המהפכה. לאחר שסיים את תפקידו ושילם קרוב למיליארד דולר, הוא הועבר לבאקו, בירת אזרבייג’ן. 



275 מיליון דולר לשחרור בני משפחת המלוכה שנחטפו



כזכור, ביוני האחרון פרסמו סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין הודעה משותפת שבה הודיעו על ניתוק היחסים עם קטאר, בין היתר משום שהיא תמכה בפעילויות של ארגוני הטרור שנתמכים על ידי איראן והעניקה מקלט לקיצונים שמנסים לפגוע ביציבות סעודיה בתוכה ומחוצה לה. על פי הפרסומים כעת בעיתון האמריקאי, ב־16 באפריל 2017 העביר דיפלומט קטארי בכיר מכתב אל ממשלתו, ובו התלונן על “שוד של ארצו” והדגיש כי קטאר מנהלת משא ומתן לשחרור 25 מאזרחיה החטופים בעיראק. המשא ומתן הפך לסחיטה באיומים, כאשר שש קבוצות חמושות לחצו על דוחא להשיג עוד יותר כסף.



אל־חיארין, שכיהן אז כשגריר בבגדד ועמד בראש צוות המשא ומתן לשחרור בני הערובה, כתב כי “הסורים, חיזבאללה בלבנון, גדודי חיזבאללה בעיראק – כולם רוצים כסף. זו ההזדמנות שלהם. כולם גנבים”. הקטארים הביעו נכונות לשלם 275 מיליון דולר לשחרור תשעת בני משפחת אל־ת’אני ו־16 האזרחים שנחטפו בדרום עיראק. בנוסף, הוקדש סכום של 150 מיליון דולר נוספים ל”מתווכים”, כאשר בין היתר הקטארים היו בקשר עם משמרות המהפכה האיראניים וגדודי חיזבאללה בעיראק. העיתון האמריקאי הבהיר כי כספים אלה היו חלק מעסקה גדולה שכוללת את ממשלות איראן, עיראק וטורקיה, חיזבאללה הלבנוני, ולפחות שני ארגוני אופוזיציה סוריים, בהם ג’בהת א־נוסרה, הקשור לאל־קאעידה. הסכום הכולל לשחרור האזרחים הקטארים הגיע כאמור עד מיליארד דולר, אם כי המסמכים לא חשפו את הסכום הסופי ששולם לשחרור בני הערובה.



“הוושינגטון פוסט” הדגיש כי קטאר הודיעה כי הסתייעה בכמה מדינות לשחרור בני הערובה, אך הכחישה את הדיווחים שהיא שילמה כספים לארגוני הטרור במסגרת העסקה. ממשלת דוחא אף גינתה את הפרסומים בעניין בני הערובה שלה. העיתון האמריקאי חשף עוד כי דיפלומטים קטארים בכירים חתמו על “תשלומים נוספים” בגובה 5־50 מיליון דולר לבכירים איראנים ועיראקים וכן לראשי המיליציות, ובין היתר העבירו 25 מיליון דולר לחיזבאללה, ו־50 מיליון דולר לקאסם סולימאני, מפקד כוח אל־קודס במשמרות המהפכה ואחד המוציאים לפועל של עסקת בני הערובה. “אתה תקבל את הכסף שלך לאחר שנחזיר את האזרחים שלנו”, נכתב במכתב של אל־חיארין לבכיר בחיזבאללה.



בעוד בתקשורת בדוחא העלו על נס את “החוכמה של הדיפלומט” אל־חיארין, ציינו שהוא ייצג את ארצו במדינות קשות כמו סוריה בתחילת המהפכה והצליח לשמור על האינטרסים של ארצו, בתקשורת הסעודית טוענים כי מהלך זה של השגריר הקטארי הינו “שיתוף פעולה עם ארגוני הטרור, כולל הלבנת כספים”.