הבחירות בלבנון - היום שאחרי: ראש הממשלה סעד אל-חרירי התייחס היום (שני), לתוצאות הבחירות בהן נחל תבוסה אל מול זרם חיזבאללה-אמל. לדבריו, זרם אל-מוסתקבל, שהוא עומד בראשו, הצליח להשיג ניצחונות בכל החזיתות, כאשר הסיעה שלו תהיה מורכבת מ-21 מושבים בפרלמנט החדש. אל-חרירי הוסיף כי "הבחירות הן תחנה שנגמרה. היו לי תחנות רבות עם הקהל שלי שהצביע לקו המתון, הקו של רפיק אל-חרירי (אביו). קהל זה הוא הבסיס להישארות זרם אל-מוסתקבל - כזרם של מתינות".



ראש הממשלה הלבנוני הוסיף עוד, כי "האנשים הצביעו למען היציבות, ומי שזכה בבחירות לפרלמנט הם השותפים שלנו לעיקרון היציבות". אל-חרירי הדגיש, כי הוא ימשיך להיות בן ברית של הנשיא מישל עוון, מאחר וברית זו מבטיחה את היציבות של לבנון. "ההישג הגדול של הממשלה הזו, הוא בעצם קיום הבחירות", הוסיף ראש ממשלת לבנון. "לגבי, התיאום הפוליטי ובחירת הנשיא עוון - הם שהעניקו חסינות למדינה".



במה שנראה כהצהרה מאתגרת לזרם של חיזבאללה, הזכיר אל-חרירי את הצהרתו של הנשיא עוון, שלאחר הבחירות יהיה דיון ב"אסטרטגיה ההגנתית ובסוגיית הנשק". הוא הדגיש, כי "הדעה שלי ברורה, אני נגד הנשק הבלתי לגיטימי".



אל-חרירי הודה בכישלון שלו בבחירות, כאשר הסיעה שלו ירדה מ-33 צירים בבחירות 2009 ל-21 צירים בבחירות 2018. "ציפיתי לסיעה גדולה יותר ותוצאות טובות יותר", אמר. "ישנן פרצות בתוך זרם אל-מוסתקבל - ונבוא בחשבון עם האחראים לכך".



מאתגר את חיזבאללה. אל-חרירי. צילום: רויטרס
מאתגר את חיזבאללה. אל-חרירי. צילום: רויטרס



נסראללה: "יש לשוב אל נאומי ההרגעה"


במקביל, מזכ"ל ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה, שהבחירות היוו ניצחון מזהיר לזרם שלו, אמר כי "זהו ניצחון פוליטי לגוש ההתנגדות". לדבריו, "תוצאות הבחירות הן התשובה הגדולה ביותר לכל מי שהביע ספק בהתנגדות. המשך הנאומים החדים והמסיתים שליוו את קמפיין הבחירות - יגרום לבעיה".



נסראללה, שתומכי ארגונו חגגו בשעות הלילה בלב הבירה ביירות כשהם צועקים "ביירות הפכה לשיעית", הוסיף כי "יש לשוב אל נאומי ההרגעה, כי מי שמעוניין להמשיך בהסתה מטרתו לגרום למלחמת אזרחים במדינה". הוא התייחס גם לביירות, ואמר כי "זהות ביירות הערבית וההתנגדות תובטח בצל תוצאות הבחירות".



לדבריו, "הבחירות הסתיימו ולפנינו כמה פעולות שצריך לעשות, כשהבולטות בהן הן בחירת יו"ר לפרלמנט והרכבת הממשלה. בעיות התושבים וההתפתחויות המהירות באזור לא סובלות דחיית הקמת ממשלה".



תוצאות האמת: יותר ממחצית המושבים - לשיעים


על פי תוצאות האמת, מסתמן כי המחנה של חיזבאללה ובעלי בריתו הפוליטיים, בהם תנועת "אמל" השיעית והזרם הלאומי החופשי, שמזוהה עם הנשיא מישל עוון, הגדילו את כוחם על חשבון ראש הממשלה הסוני אל-חרירי.



על פי הדיווחים בכלי התקשורת הלבנונים, לאחר שקלול של נתונים ראשוניים מפוליטיקאים לבנונים ומקמפיינים של המועמדים, עולה שחיזבאללה ושותפיו זכו לפחות ב-67 מתוך 128 מושבים. העיתון "אל-אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה כתב בשער: "הסטירה" כאשר בתמונה רואים את ראש הממשלה סעד אל-חרירי לאחר ההצבעה.



כלי התקשורת המזוהים עם חיזבאללה ציינו כבר ביום ראשון בלילה, כי הרשימה של חיזבאללה ותנועת אמל זכו בניצחון מוחץ בדרום לבנון וגם הצליחו לזכות ברוב המושבים באזור בעלבכ-הרמל, שבו חשש נסראללה מהפסד, והגיע בעצמו לאזור כדי לקדם את המועמדים שלו.



עוד עולה מהדיווח, כי למרות שזרם "אל-מוסתקבל" של אל-חרירי הפסיד מושבים, הוא עדיין צפוי להיות סיעת יחיד ולא מחנה ולהיות הסיעה הגדולה בפרלמנט.



מנהיג הנוצרים הפתיע


שר הפנים הלבנוני, נוהאד אל-משנוק, אמר במסיבת עיתונאים כי שיעור ההצבעה עמד על 49.2% - ירידה של מספר אחוזים לעומת הבחירות הקודמות שבמהלכן נרשם אחוז הצבעה של 55% לפחות. פעילים לבנונים הביעו זעם על שעור הבחירות הנמוך ואיורים רבים נגד "היושבים על הגדר" פורסמו ברשתות החברתיות.



ויש גם אדם מפתיע: מפלגה "הכוחות הלבנוניים" הנוצרית בראשות סמיר ג'עג'ע, הגדילה את כוחה משמונה לחמישה עשר מושבים, כאשר זכתה בייצוג ברור בשלושה עשר מחוזות מתוך חמישה עשר. אומנם המפלגה פועלת נגד חיזבאללה, אך יחסיו של ג'עג'ע עם אל-חרירי התערערו בעקבות תמיכת האחרון בעוון בבחירות לנשיאות. השאלה היום בלבנון, אם הפוליטיקה והרצון לבנות עתיד כלכלי ויציב יותר בארץ הארזים יגברו בסופו של יום.