נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להודיע הערב (שלישי) על החלת סנקציות נגד איראן כצעד ראשון לנסיגה מהסכם הגרעין שמדינות המערב חתמו עמה ב-2015, כך אמרו בכירים בממשל לרשת CNN. בתוך כך, הניו יורק טיימס מדווח כי ברקע ההצהרה הצפויה, שוחח מוקדם יותר טראמפ עם נשיא צרפת מקרון בנוגע ליציבות במזרח התיכון ואמר לו כי מדינתו תיסוג מההסכם ותטיל מחדש סנקציות נגד טהרן. בארמון האליזה הכחישו את הדיווח וכך גם גורמים בממשל האמריקאי. גורמים בממשל עדכנו את חברי הקונגרס כי הנשיא האמריקאי יכריז על פרישה.
.
 כמו כן, גורמים אירופאים אישרו היום כי בכוונת טראמפ לסגת מההסכם. דיפלומט מערבי בכיר אמר כי צרפת, בריטניה וגרמניה, שגם הן חלק מההסכם, עובדות לפי ההנחה כי ארצות הברית לא תישאר, זאת בעקבות שיחה שהתקיימה בשבוע שעבר בין מזכיר המדינה פומפאו לבין גורמים אירופאים, בה הוא הבהיר כי לא יעשה מאמץ נוסף להציל את העסקה.

בעולם מצפים בדריכות לדברי טראמפ, שצייץ אמש בטוויטר שימסור הערב ב־21:00 (שעון ישראל) על החלטתו בנוגע להסכם הגרעין שחתמה איראן עם המעצמות. טראמפ איים בעבר שארצו תפרוש מההסכם אם לא יכניסו בו שינויים מהותיים. בשבוע שעבר, לאחר המידע המודיעיני שחשף המוסד הישראלי על תוכנית הגרעין האיראנית, אמר: "זה מראה שצדקתי ב־100 אחוז".

רוחאני: "יהיו בעיות אך נעבור את זה"

במקביל, הודיע אמש הבית הלבן רשמית כי טראמפ לא יגיע לפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים ביום שני. נשיא איראן חסן רוחאני אמר מוקדם יותר כי במידה ותפרוש ארה"ב מן ההסכם, "ייתכן שנתמודד עם כמה בעיות לחודשיים או שלושה, אבל נעבור את זה".

שר החוץ מוחמד ג'אווד זריף מזהיר את ארה"ב שטהרן תגיב בתקיפות לפרישתה מההסכם. "אם האמריקאים ייסוגו, התנאי של טהרן להישארות בהסכם הגרעין יהיה הבטחה של האיחוד האירופי לכך שארצנו תמשיך ליהנות ממנו", אמר אתמול רוחאני. "ארה"ב תהיה המפסידה העיקרית מפרישה". הוא הוסיף כי לטהרן נתיבים משפטיים שיאפשרו לה להמשיך בהסכם – גם ללא ההתחייבות מצד הבית הלבן. "מה שמעניין אותנו זה לשמור על האינטרסים של איראן יחד עם שאר המדינות החתומות על ההסכם", אמר עוד רוחאני. "ניפטר מהגורם הנכלולי שתמיד עושה צרות (ארה"ב - י"ע), יהיה בסדר מבחינתנו. 
 
"אם האמריקאים רוצים לוודא שאנחנו לא חותרים להשגת פצצה גרעינית, הרי שאמרנו שוב ושוב כי אנחנו לא חותרים לכך. אולם, אם הם רוצים להחליש את איראן ולהגביל את השפעתה, אם באזור ואם בעולם, לכך תתנגד טהרן בתוקף".
 
עם זאת, קשה להסיק מהדברים שטהרן אכן גיבשה הכרעה חד־משמעית לגבי הצעדים שיינקטו אם ארה"ב אכן תפרוש מההסכם. מול רוחאני ישנו הקו התקיף יותר שמציג שר החוץ זריף, שהצהיר כי "טהרן תגיב בתקיפות להפרה של הסכם הגרעין, בכוחות גדולים, וזה לא יהיה נעים לאמריקה". 
זריף הדגיש כי "איראן התחייבה באופן מלא בהסכם הגרעין והיא מדינה בעלת מדיניות רצינית בזירה הבינלאומית. אך במקביל, ארה"ב הפרה את התחייבויותיה, דבר שמדגיש כי היא בלתי אמינה".