לאחר פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, נסע ראש הממשלה בנימין נתניהו לרוסיה לפגישה חשובה עם הנשיא ולדימיר פוטין, והגיע היום (רביעי) למדינה בדיוק במהלך חגיגות ה-9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. ד"ר יבגני קלאובר, מומחה למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, התייחס ב-103FM ליחסי הכוחות בין ישראל לרוסיה על רקע השינויים באזור.

המרצה הסביר בתוכניתו של אראל סג"ל כי מוסקבה נמצאת תחת כמה סבבים של סנקציות בינלאומיות. "נתניהו יעמוד ליד פוטין כשהוא מבודד לחלוטין ותחת סנקציות, שאר המדינות סרבו להגיע", אמר קלאובר. "פוטין מבין שהוא צריך להראות לנתניהו שהוא ביחד עם האיראנים, למרות שבפועל האינטרס הרוסי הוא דווקא שאיראן תצא מההסכם ולאפשר את הטלת הסנקציות החדשות על איראן כמו שהבטיח טראמפ, כי זה ייקר את מחירי הנפט ושוב אירופה תפנה אל רוסיה".
 


כשנשאל אם ניתן להגיע להסכמות עם הרוסים בנושא איראן וליצור חלוקה גיאוגרפית בסוריה, השיב ד"ר קלאובר: "החלוקה הגיאוגרפית כבר קיימת, הרוסים יחד עם הטורקים והאיראנים חילקו את סוריה לאזורי השפעה. יחד עם זאת, ישנם גורמים שנוספו למשוואה וערערו את כל המערכת. ההחלטה של פוטין להכניס לסוריה את טילי ה-S300, שיכולים לפגוע במטוסים בבן גוריון גרמה לערעור של הסטטוס קוו. ה-S300 הוא גורם חדש וצריך לשים עליו עין. הסכם הגרעין זה כמובן הקלף של בנימין נתניהו. זה חצי טון של ניירות שמוכיחות שהאיראנים רימו במהלך כל התקופה מאז 2015".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן

עלי חמינאי וולדימיר פוטין, ארכיון. צילום: רויטרס
עלי חמינאי וולדימיר פוטין, ארכיון. צילום: רויטרס