לאחר העימות שלווה בירי איראני מסוריה והפצצה של חיל האוויר באזור דמשק, נשיא איראן חסן רוחאני שולח מסר בניסיון להרגיע מעט את הרוחות במזרח התיכון. "איראן לא מעוניינת במתיחויות חדשות באזור", אמר הערב (חמישי) הנשיא האיראני בשיחה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שגינתה את מתקפת הרקטות על רמת הגולן. "קוראת לאיראנים למתן את ההסלמה באזור", נאמר בהצהרתה של הקנצלרית.



רוחאני ציין עוד בשיחתו עם מרקל כי תפקידה של איראן בסוריה הוא לתת ייעוץ בלבד ולהילחם בדאעש. "יש להבטיח את האינטרסים של טהרן ויחסיה הכלכליים עם הקהילה הבינלאומית", הוסיף. 


תקיפת סוללת טילי נ"מ סורית

במהלך השיחה שנערכה בין רוחאני ומרקל, אמרה הקנצלרית כי תמיכתם של גרמניה, צרפת ובריטניה בהסכם הגרעין מותנית בכך שטהרן תמשיך לממש את התחייבויותיה. באיחוד האירופי גינו גם הם את התקיפה האיראנית ברמת הגולן ואמרו כי היא מדאיגה ביותר. "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", ציינו.



גם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, תמכה בישראל וגינתה את הפעולה האיראנית. בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה דני השניים בתוקפנות האיראנית, בהתפתחויות האחרונות באזור ובמצב בסוריה, אמרה מיי כי "אנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה נגד התוקפנות האיראנית".


קצין בכיר בחיל האוויר התייחס מוקדם יותר לתקיפה הישראלית ואמר כי היא נעשתה בתיאום עם רוסיה. "תיאמנו את התקיפה, הודענו להם מראש והמנגנון הזה עבד במלואו ושימרנו לנו את חופש הפעולה. גם עם האמריקאים היינו מתואמים בצורה מלאה". לדבריו, גם עכשיו יש בידי כוח קודס יכולת לירות לעבר ישראל. "הפעולה שלנו לא פגעה בכל הטילים והמשגרים שיש בידיהם. לרוסים אמרנו שאנחנו הולכים לתקוף בסוריה, אבל לא אמרנו איפה תוקפים ואיזה מטרות. מטרת התיאום למנוע כל חיכוך אפשרי, כל עוד הסורים פועלים כנגד כוחותינו", אמר.



התקיפה הלילה בסוריה. צילום: רויטרס



"מדובר במבצע הגדול ביותר מאז 1974", ציין הקצין, "תוך פחות משעתיים הותקפו עשרות מטרות איראניות בסוריה. בהם גם המשגר שירה לעבר רמת הגולן", אמר. בין המטרות שהותקפו: יעדי מודיעין, מחנות, אתרי לוגיסטיקה, עמדות, וכלי לחימה הפרוסים באזורים, שונים כולל דמשק. "תוך כדי התקיפה שוגרו לעבר מטוסינו עשרות טילי קרקע-אוויר מכל הסוגים, כולל סוללות מתקדמות. כל סוללה שירתה הושמדה. תקפנו את מערך ההגנה אווירית שלהם באופן נרחב". אנחנו מבהירים - כל סוללה, גם S-300 כשתגיע, אם היא מאיימת על מטוסינו - תושמד".
הקצין התייחס גם לפריסה הגנתית של צה"ל: "מערך ההגנה האווירית שלנו פרוס בכל הארץ מזה כמה שבועות, כולל ברמת הגולן, ופעל בצורה טובה וסיכל את הירי. התגובה שלנו הייתה נרחבת מהטעם שמדובר באירוע חמור וניסיון לפגיעה בריבונות הישראלית. אנחנו רואים בזה מהלך חמור ולכן התגובה הייתה נחרצת". "מערכת קלע דוד (שרביט קסמים) השתתפה במערך ההגנה באירועים האחרונים, פרסנו את מערך כיפת ברזל באופן מיטבי, כאשר גם גזרות אחרות נלקחו בחשבון, יש לנו עוד מדרגה לפריסות נוספות".