צעד נוסף בדרך לפירוז גרעיני, או ניצול הזדמנויות צפון קוריאני? סוכנות הידיעות הממשלתית בפיוניאנג הודיעה היום (שבת) על תאריך פירוק אתר ניסוי הנשק הגרעיני בפונגיה רי, והוא יתקיים בין ה-23 ל-25 במאי, בהתאם לתנאי מזג האוויר.  על פי סוכנות הידיעות, במהלך הפירוק המנהרות באתר יפוצצו בעזרת חומרי נפץ, הכניסות לאתר ייחסמו והמבנים באתר ייהרסו, כמו כן, עיתונאים מרחבי העולם יורשו לסקר את האירוע. על פי הממשל בקוריאה הצפונית, המהלך נועד לקדם את הפירוז בחצי האי בעקבות מאמצי הפיוס בין הקוריאות ובין קוריאה הצפונית וארצות הברית.



עם זאת, בעבר נשמעו טענות כי הכוונה לפרק את מתקן הגרעין נובעת דווקא מהנזק שנגרם לו במהלך הניסויים הגרעיניים שבוצעו בו. לפני כחודש, עיתון הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי דיווח כי מחקר סיני מזהיר מהמשך השימוש במתקן, וזאת מחשש ל"קטסטרופה סביבתית". "ההתמוטטות אומרת למעשה כי התשתית התת קרקעית בפונגיה רי, מתחת להר מנטפ לא תשמש יותר לכל ניסוי גרעינית עתידי", כך לפי תקציר המחקר, בראשות חוקרים מאוניברסיטת המדע והטכנולוגיה של סין.



החוקרים הזהירו כי ניסוי גרעיני דומה לזה של חודש ספטמבר "יביא להתמוטטות בקנה מידה גדול עוד יותר, שיביא לקטסטרופה סביבתית". פונגיה רי נמצאת במרחק של פחות מ-50 קילומטר מהגבול הסיני, ובייג'ינג מגבירה את המעקב אחר הנשורת הרדיואקטיבית בשנים האחרונות, אמרו המומחים.



אתמול דווח כי ארצות הברית ביקשה מקוריאה הצפונית להעביר חמש פצצות גרעין שברשותה לצרפת לצורך פירוקן. על פי הדיווח, בעיתון הדרום קוריאני סגייה אילבו, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו העלה את הבקשה במהלך פגישתו עם מנהיג המדינה המבודדת קים ג'ונג און, וזאת במטרה לבחון את רצינותה של קוריאה הצפונית.



דיפלומט דרום קוריאני ששוחח עם העיתון במדינתו אמר כי "למיטב ידיעתי הבקשה הועברה מפומפאו באופן ישיר", וזאת כדי לקצר את תהליך הפירוז הגרעיני ככל האפשר.