לאחר האירועים הביטחוניים שהתרחשו על גבול רצועת עזה החליט נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן לגרש את השגריר הישראלי ממדינתו. שר התחבורה, המודיעין וחבר הקבינט, ישראל כ"ץ התייחס למשבר בתוכניתה של אילה חסון ברדיו 103FM. "מתרחש כאן מאבק, ארדואן הוא אדם קיצוני מלא בשנאה ואויב מר של מדינת ישראל. ארדואן הוא איש תנועת האחים המוסלמים הנותן חסות לחמאס בטורקיה ומאפשר לארגון הטרור הזה לפעול ממדינתו נגד ישראל באופן מעשי. במקביל הוא גם מדכא את המיעוט הכורדי בטורקיה באכזריות רבה ולכן הוא האחרון שיכול להטיף לנו מוסר".
"לעומת זאת", הסביר השר, "טורקיה כמדינה אינה אויבת של ישראל, מתנהלים עמה קשרים מסחריים וקשרים אזרחיים לתועלת שני הצדדים. באזור כל כך מורכב כמו שלנו נולד המושג 'friend-enemy' של ידידים שהם גם אויבים. טורקיה יכולה להיות ידידה של ישראל אך ארדואן הוא האויב. אין לנו את הפריבילגיה לנתק את היחסים הדיפלומטים עם המדינה כפי שדורשים ראש יש עתיד, יאיר לפיד, ואנשים נוספים מתוך הקואליציה. מדינאות היא לא טוקבקים אלא שילוב של שמירה על כבוד וגאווה לאומית תוך שמירה על האינטרסים של מדינת ישראל. אני ממשיל את המדיניות הזו לקמפיין שעשינו בעבר במשרד התחבורה כשקראנו לנהגים בכביש להיות חכמים ולא רק להיות צודקים. עלינו כמדינה להיות גם צודקים אך גם חכמים".
לא היית הולך על מהלך שהציע השר בנט להכיר בשואה הארמנית?

"אני בהחלט בעד לתמוך, הייתה שואה ארמנית ומדינת ישראל יכולה להכיר בדבר הזה אך ככל שזה תלוי בנו עלינו לבדל בין ארדואן עצמו ליחסים עם טורקיה כי יש לנו המון אינטרסים עם המדינה. אני כמובן שולל את התיירות לטורקיה אך ישנה גם תנועה אווירית מעל המדינה המשמשת לנו כנתיב וכשאינטרס שראוי לשמור עליו. אנחנו נאבקים כל כך הרבה על אפשרות שסעודיה תסכים לחברה זרה לטוס מעל שטחה ולכן לא צריך לנתק בקלות כזו את היחסים. מצד אחד עלינו לשמור על הכבוד הלאומי ומצד שני לזכור שמפלגת השלטון בטורקיה גם דחתה לאחרונה הצעת חוק לנתק את הקשרים עם ישראל".
על האירועים הביטחוניים שהתקיימו ברצועה והרגיעה היחסית שהושגה ביום הנכבה סיפר השר כ"ץ: "שר המודיעין המצרי זימן אליו את איסמאעיל הנייה ופנה אליו בסגנון ששניהם מכירים היטב. הוא חיכה בפתח הלשכה לא מעט זמן וננזף. הוצגו בפניו ראיות, שנלקחו ממדינה שאנחנו מכירים היטב, וחשפו כיצד חמאס שילם כסף והשתמש בנשים וילדים במקום בפגזים וטילים. במקום לירות או לחדור דרך מנהרות הוא שלח את אנשיו לגדרות".

הפגנות בטורקיה נגד ישראל. צילום: רויטרס


העולם לא השתגע? המצרים מוכיחים לחמאס באמצעות אמצעים מודיעיניים ישראלים כיצד חמאס התנהג לתושביו ומדינות אירופאיות ממשיכות לגנות אותנו? 
"חד משמעית", השיב השר, "הסבירו לו באותו סגנון מה יקרה אם הוא יחצה את הגבולות וישראל תסיר את הכפפות כשמצרים תעמוד מנגד ולא תתערב. הנייה חזר לעזה, פורקו אוהלי המחאה הספונטניים ונעלמה המחאה דווקא ביום בו היא הייתה צריכה להגיע לשיאה. טוב שהמדיניות של מדינת ישראל הייתה תקיפה, הרמטכ"ל וצה"ל עושים עבודה מצוינת. מנגד אני רואה את אחמד טיבי ואיימן עודה שקופצים ומגנים את מדינת ישראל וצה"ל - הם יכולים להמשיך לקפוץ עד מחר. אם הם אזרחים ישראלים נאמנים - שיהיו נאמנים למדינה, אם הם אנשי חמאס - שילכו לעזה. אנחנו לא יכולים להמשיך עוד בדואליות הזו. צה"ל צריך לקבל את הגיבוי כשהוא פועל במציאות מאוד מורכבת. שגרירת ארצות הברית ניסחה זאת מצוין כשאמרה 'אף מדינה בעולם לא הייתה נוהגת בהומניות יותר ממדינת ישראל''.
כשנשאל האם היה נכון לבצע את חגיגות הזכייה באירוויזיון ביום בו נהרגו המון פלסטינים ברצועת עזה, השיב: "אנחנו חיים במציאות מורכבת, העצב והשמחה משתלבים זה בזה. נטע ברזילי זכתה ועוררה תחושת הזדהות גדולה ואנשים שמחו עמה, אין זה אומר שהם שמחו שאנשים נהרגו בעזה. מי ששלח את האזרחים הפלסטינים לגדרות ברצועה הם אנשי חמאס ולא מדינת ישראל".
 
על משבר הנמלים, שחמק מתחת לרדאר בגלל המתיחות הביטחונית, ציין: "במשך שנים אני מוביל רפורמה ומתמודד בשליטת אנשי הנמלים בשוק שלא מעוניינים להתחרות ולהיטיב עם המדינה ואזרחיה. כיום נבנים בישראל שני נמלים חדשים, חברות ענק מסין ואירופה הולכות להוזיל את כל מחירי המדינה ולהפוך אותה למרכז תובלה ימית ומנגד עומדים ועדי נמלים שברגע האמת רצו למנוע את התחרות - אני לא אסכים לכך".

"מודל השמיים הפתוחים הוא דוגמא טובה למשבר הנמלים", פירט השר, "כשהוצאתי את הרפורמה לדרך טענו שהחברות הישראליות יקרסו אך בפועל עם ישראל חוגג כי נוצרה תחרות והוזלת מחירים וחברת אלעל אף רוכשת מטוסים חדשים. כך יהיה גם בנמלים, תחרות הוגנת- כן, מניעת תחרות - בשום פנים ואופן לא. בעבר אנשים הטילו ספק בצורך לשני נמלים נוספים במדינה כה קטנה ואך בפועל אנחנו עומדים לעבור את הרף. המשק הישראלי צומח ובמקביל הסינים והאירופאים עומדים להכניס לכאן המון סחורה לא ישראלית. החזון הזה ממתממש כבר עכשיו". בנוסף התייחס השר לזיכוי של אלון חסן וטען: "לא התאכזבתי מהזיכוי, אני לא העמדתי אותו לדין, לא שפטתי אותו ולא הייתי מעורב כלל בהליך. צייצתי בטוויטר בעקבות האירוע ואמרתי לזכותו של חסן שבמאבקו הוא מעולם לא היפר צווים משפטיים בניגוד לוועדים. מבחינתי מדיניות היא מדיניות".
אילה חסון התייחסה לסיום לסוגיית חברת 'אובר' שנאסרה להיכנס לישראל: "באופן אישי אני חושבת שמסוכן להכניס את 'אובר' לארץ מסיבות מגוונות". ענה לה שר התחבורה: "הסיפור של 'אובר' כבר מאחורינו. החברה כבר הורשעה בעסקת טיעון ונקנסה לאחר שהודתה שפעלה בישראל בניגוד לחוק. בזה נגמר הוויכוח. בראייה כוללת אני חושב שלשירות הזה אין מקום כרגע בישראל בגלל הפעילות הנרחבת שמתקיימת כיום. אנחנו מבצעים כיום תחבורה שיתופית אמיתית באמצעות מוניות שירות ונסיעות משותפות ברכב. מי שרוצה לעבור על החוק לא יעשה זאת אצלנו".
עריכה: איתמר זיגלמן