העיתון הכווייתי אל ג'רידה מדווח הבוקר (שלישי) על הצעה ישראלית אמריקאית לנשיא אסד, במסגרתה יגידו לו: הרחק את הכוחות האיראניים מסוריה ובתמורה יופסקו התקיפות הישראליות והכוחות האמריקאים ייסוגו משטח סוריה. 

לפי מקור אנונימי במשרד החוץ האיראני, בפגישתם האחרונה בסוצ'י העביר פוטין לאסד הצעה מראש הממשלה נתיהו לפיה ישראל תפסיק לחלוטין את תקיפותיה בסוריה וארה"ב תסיג את כוחותיה מהמדינה, אם אסד ירחיק את הכוחות האיראניים ואת חיזבאללה מהמדינה.
לפי אותו מקור איראני, בכירים רוסים אמרו לעמיתיהם בטהרן כי פעולות משמרות המהפכה והכוחות הנתונים למרותם בסוריה עלולות לגרור את האזור למלחמה כוללת, וביקשו מהם להתרחק מאזור הגבול עם ישראל.

יהיה שקט? גבול סוריה ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יהיה שקט? גבול סוריה ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


על פי הדיווח, טהרן לא נענתה לבקשות הרוסיות ותגובתה הייתה האצת המהלכים לחתימת הסכמים עם משטר אסד, בדבר הקמת בסיסי קבע איראניים בשטח סוריה. בהקשר זה, דווח כי המשטר בטהרן ממתין לתשובה סורית לרעיון להקים בסיס איראני באזור הגבול סוריה-עיראק באזור דיר א-זור, רעיון שכבר הושגו בו הסכמות ראשוניות.

בסוף השבוע קראה רוסיה לכל הכוחות הזרים לסגת מסוריה, בהם אלו של איראן, חיזבאללה, טורקיה וארצות הברית. אתמול הגיבה איראן לדרישה ואמרה כי "נישאר בסוריה כל עוד יש איום של טרור וכל עוד הממשלה הסורית רוצה אותנו שם". דובר משרד החוץ בטהרן אמר כי "האומות שצריכות לעזוב את סוריה, הן אלו שנכנסו אליה ללא אישור של הממשלה הסורית".