ספר חדש מספק, לטענתו, עדות חדשה לכך שאנה פרנק ומשפחתה נבגדו על ידי יהודיה, שהוצאה לאחר מלחמת העולם השנייה להורג בגין שיתוף פעולה עם הנאצים, כך פורסם ב"גרדיאן" הבריטי. לפי הספר, שנקרא "החצר האחורית של האגף הסודי", אנס ואן דיז'ק דיווחה על מקום המסתור של בני המשפחה לנאצים, ובכך הביאה ללכידתם.



בספרו של ג'רארד קרמר בן ה-70, בנו של חבר במחתרת ההולנדית שהיה מכר של ואן דיז'ק בהולנד, נטען כי נמצאת התשובה לשאלה שמסקרנת רבים מאז שנתגלה יומנה של הצעירה היהודייה.



על פי קרמר, אביו, שנפטר ב-1978, עבד בבניין משרדים באמסטרדם, ששתיים מקומותיו אוישו בבכירים נאצים, לאחר שהשתלטו עליהם במהלך הכיבוש של הולנד.



לדבריו, לאחר מעצרה של ואן דיז'ק ביום הראשון של חג הפסחא, על ידי שירות המודיעין הנאצי, היא הפכה למבקרת קבועה במבנה, אם כי עשתה זאת כשהיא לבושה בתחפושות. בהמשך, החלה להשתמש בטלפונים שהוחרמו על ידי הנאצים באחת הקומות.



לטענת המחבר, בתחילת אוגוסט 1944 שמע קרמר את ואן דיז'ק, במהלך דיון במשרדים הנאצים שעסק בפרינסגרכט, שם התחבאה באותה עת משפחת פרנק.



ואן דיז'ק הוצאה להורג בשנת 1948 לאחר שהודתה בכך שסייעה בתפיסתם של 145 בני אדם, כולל אחיה ומשפחתו. עם זאת, מוזיאון אנה פרנק לא הצליח להגיע למסקנה כלשהי בנושא, למרות המחקרים הרבים שביצע אגף המחקר שלו.



סימון ואן הוף, דובר חברת ההוצאה לאור של הספר, אמר: "אנחנו לא יכולים לטעון כי אנחנו בטוחים ב-100% שזו התשובה, אבל אנחנו באמת חושבים שזה חלק מהפאזל שיכול להשלים את הסיפור".