נערכים למצור בממלכה המאוחדת? דוח שהוכן על ידי משרדי הממשלה הבריטית מתריע כי עלול להיווצר מחסור חריף במזון, בתרופות ובדלק במדינה, אם לא יושג הסכם שיסדיר את פרישתה מהאיחוד האירופי. ה"סאנדיי טיימס" דיווח כי בחודש שעבר עיבדו פקידי המשרדים לענייני ברקזיט (כינוי לפרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי) והבריאות והתחבורה שלושה תרחישים אפשריים למקרה שלא יגובש הסכם על הפרישה מהאיחוד.



מהדיווח עולה כי המסמכים הוכנו עבור הקבוצה הבין־משרדית להיערכות לברקזיט, המתאמת את תוכניות הממשלה לקראת הפרישה, ועל פי גורמים מקורבים, הם היו נעולים בכספת מאחר שהיו "נפיצים מאוד".



"בתרחיש הביניים, שהוא אפילו לא החמור ביותר, נמל דובר יקרוס בתוך יום אחד. בסופרמרקטים בקורנוול ובסקוטלנד יאזל המזון בתוך יומיים, ובבתי החולים לא יהיו עוד תרופות בתוך שבועיים", אמר לעיתון אחד הגורמים, וציין כי הממשלה תצטרך לחכור מטוס או להשתמש בחיל האוויר המלכותי כדי להעביר אספקה לאזורים המרוחקים של הממלכה. "יהיה צורך להטיס תרופות לבריטניה, ובסוף השבוע השני יאזל גם הדלק".



לפי העיתון, המידע הודלף על ידי פקידים במשרדי הממשלה החוששים כי תומכי הברקזיט ממעיטים בחומרת ההשלכות הצפויות מפרישה ללא הסכם. "אם, מסיבה כלשהי, אירופה תחליט להאט את זרם אספקת הסחורות, הלך עלינו", אמר פקיד בכיר. תומכי הברקזיט מיהרו להאשים את פקידי השירות הציבורי כי הם מנסים לעורר פחד. "הם צריכים לתכנן מה יקרה אם לא יהיה הסכם - לא להפחיד אחרים", אמר איאן דנקן סמית, לשעבר מנהיג השמרנים וממובילי מהלך הפרישה מהאיחוד. "אנחנו צריכים אנשים בעלי דמיון ואומץ, לא שפנים מפוחדים".



במשרד לענייני ברקזיט אישרו כי אכן מתקיימים דיונים על התרחישים האפשריים, אך טענו כי האפשרות שתסריט "יום הדין", החמור ביותר, אכן יתממש, "מוטעית לחלוטין". "השקעה משמעותית בעבודה ובקבלת החלטות נעשתה בנוגע לתוכניות לפרישה ללא הסכם, במיוחד בכל הקשור לנמלים, ואנחנו סבורים ששום דבר מזה לא יתגשם", אמר דובר של המשרד.



בסוף החודש תיוועד ראש הממשלה תרזה מיי עם עמיתיה מהמדינות החברות באיחוד האירופי למפגש פסגה מכריע על אודות הדיונים סביב הסכם הברקזיט, ובכללם סוגיות שעדיין פתוחות ובראשן שאלת הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה האירית. לפי ה"סאנדיי טיימס", גורמים באיחוד הזהירו כי יביכו את מיי לפני ועידת המפלגה השמרנית, הצפויה להתכנס בסתיו הקרוב, אם היא לא תפתור את סוגיית צפון אירלנד במהלך החודשים הקרובים.