בשקט בשקט, המצב אצל אחת משכנותיה של ישראל, ירדן, מתחיל להיות בעייתי בימים האחרונים. המצב הכלכלי הקשה הביא את הירדנים לסף שבירה, ורק התפטרותו (ויש הטוענים שאולץ להתפטר), של ראש הממשלה, ריאד אל מאלכי, הביא מעט רגיעה לרחוב. המלך עבדאללה נשא אמש נאום בה דיבר על המצב הקשה, וטען כי אם לא תהיה סבלנות, המצב במדינה עלול להדרדר אל "הלא נודע".



מי שניסה לעשות סדר במה שקורה בממלכה האשמית הוא העיתונאי צבי יחזקאלי, שעלה לשידור היום (שלישי) אצל אראל סג"ל ב-103FM. השניים, ביחד עם חיים לוינסון שגם כן היה באולפן, ניסו להבין מדוע ירדן, למרות ששרדה תקופות קשות, לא מצליחה להתרומם, וגם דיברו על חמאס והמצב הקשה ברצועה.



"המצב הכלכלי בירדן מדורדר כבר כמה שנים. זה עומד לנגד עיניה כל יום. הם הצליחו לשרוד את האביב הערבי, ומי ששרדו הן המונרכיות, סעודיה וירדן. 

הרכב האוכלוסייה הוא 60-70 אחוז פלסטינים. האחים המוסלמים נמצאים שם בכוח מוגבר, וזאת תנועה חזקה מאוד, הם שולטים באוניברסיטאות, בוועדים, לאיפה שהם רוצים הם נכנסים. בנוגע לאחים המוסלמים יש את שיטת מובארק או המלך חוסיין. מובארק השאיר אותם במחשכים, עבדאללה נתן להם כוח. חוסיין הכניס אותם לפרלמנט. הוא אירח אותם, ולכן יש סוג של דיאלוג אחר. האחים המוסלמים שמו עכשיו אקדח על השולחן, והוא הוריד בשבילם את הראש וקונה זמן. עד מתי? אני לא יודע. היציבות של ירדן יכולה להתדרדר בשניות, ואתם רואים את זה גם קורה".
ארצות הברית ובריטניה, שתמכו בירדן שנים רבות ניתקו מגע
"זאת הבעיה באבחנה של המדינות. גם ארה"ב ובריטניה מסתכלות על האזור מבחינה ביטחונית, הם ייתנו עזרה ביטחונית, אבל את אף אחד לא מעניין העניין הפנימי. היו מהומות ב-88', כשמחיר הקמח עלה ואיימו על השלטון, וזה היה יותר קשה מספטמבר השחור. המערב רואה את המשטרים האלה נאבקים בטרור פנימי, ובתמורה הוא עושה הסכמי הדרכה ושיתוף. אף אחד לא יכול לפתוח את הכיס ולהציל את עבדאללה. גם מדינות המפרץ לא נותנים להם כסף".
עבדאללה אמר או שנאפשר לעמנו לחיות בכבוד, או שניכנס אל הלא נודע
"עבדאללה רואה את עצמו כאבא של כולם. הוא בא ואומר להם 'יש צרות כלכליות, ונתמודד. אם תמשיכו ככה זה יפרק את המשפחה. ברחוב זה נשמע. יש איזה כבוד למלך, אבל לא גדול מדי, חוץ מזה שהם צריכים לתלות את התמונה בחנות כי אם המוחבארת ייכנסו, שלא יהיו בעיות. אין להם זיקה אליו. זה הדבר האחרון שהם יכולים להיעזר בו". 
ירדן אין לה כלום, אין לה אוצרות טבע ולא רוצים קשר לישראל ולפרויקטים בסביבה
"כל המצב הכלכלי לא טוב, וגם התיירות שלהם נפגעת בגלל המצב הרעוע. הריח שעולה מירדן הוא אף פעם לא יציב. במפגש עם אנשי ממשל אומרים להם שהממלכה לא יציבה, והם מגיבים ואומרים 'אנחנו יציבים משנות ה-20, מה אתם רוצים?'. זה יציב ולא יציב. בית המלוכה לא השתנה, אבל תמיד יש פחד שזה עלול לקרות, וזה מה שקורה באוויר. יש פיל בחדר. אם זה יקרה, נפגוש את המדינה החמאסית האמיתית, וזה היה בעייתי". 

הציעו להם בעקבה לעשות מתקן התפלה והם סירבו. מעדיפים לקבל מים ולא לטפל בעצמם. הם חיים על אחרים
"המלך, אם זה היה תלוי בו, הוא היה מאשר את הדברים. כמו הסכם הערבה. היו להם שנים מאוד מאוד טובות אחרי מלחמת המפרץ השנייה. הם חתמו על הסכם עם ארה"ב, ירדן היתה בסיס של ארה"ב בדרך לעיראק. הכל נעשה משם. כשדאעש השתלט על אזור הגבול ואחר כך האיראנים, זה היה הדבר שסגר את ירדן. הם לא יכולים לחשוב על פיתוח. אתה יכול לחטוף על פתיחות. עדיף יום עני ובלי פיגוע, או עם אפשרויות כלכליות עם פיגוע". 
"קחו דוגמה, בשבוע שעבר היה דיון על זה שנפתח חדר תפילה באוניברסיטה בעמאן על שמו של זרקאווי, מי שהיה השייח' של בן לאדן. היה דיון, והוחלט על הצבעה. הסטודנטים אמרו פה אחד שהם רוצים את זה. האוכלוסייה הפלסטינית וגם חלק מהבדואים חושבים כך. אלו חבר'ה שתואמים דאעש. המלך נלחם בזה. תבינו, אם לעבדאללה יש דולר, הוא ישקיע אותו ביציבות, ולא בכלכלה ובעוני".
דרומה לרצועת עזה. מה מחכה לנו היום
"כל חודש יורדות משאיות "ברינקס", יורד כסף שמקוזז מהחוב של הרשות לישראל. אין ברירה. עזה רוצה לקרוס לתוכנו. זאת הסיבה שנתניהו דיבר עם מרקל. מה יקרה כשעזה תתמוטט הומניטרית. חמאס הוביל לזה. אחרי 11 שנים של כישלון, ההפגנות השיבה הצליחו לא בגלל הטרור והגדר, אלא בכך שכאילו חמאס הצליח להתנער מהאחריות ונראה שהוא לא אשם אלא ישראל והרשות. הם ימשיכו לשלוט. אנשים שם סובלים וימשיכו לסבול. בסוף אנחנו נצטרך לתת את הפתרון".