העיתון השוודי "דה לוקל", פרסם היום (רביעי) כי פעילות האיגוד היהודי בחלק הצפוני ביותר של שוודיה, נסגר עקב איומים מתמשכים מקבוצות ניאו נאציות. על פי העיתון, באפריל 2017 הודבקו כרזות אנטישמיות בצפון המדינה וחברים באיגוד היהודי אף ספגו איומים אישיים על חייהם. האיומים הגיעו מתנועה ניאו נאצית אשר הולכת וגדלה בשנים האחרונות ומאוד פעילה בצפון שוודיה.



קרין סלוברג, חברת המפלגה הליברלית בשוודיה אשר עמדה בראש האיגוד, אמרה לעיתון השוודי שזהו יום עצוב, וכי מדובר באירוע שמתמשך מזה מספר שנים. "במובן מסוים אנחנו חשים אבודים לנוכח האיומים המתמשכים המגיעים מקבוצות ניאו נאציות", אמרה. בתגובה לסגירתו של האיגוד הודו כל האיגודים היהודים בשוודיה לסולברג על הפעילות המבורכת שעשתה באזור מאז 2010.



כזכור, לפני פחות משנה ערך הארגון הפרו-פלסטיני "המרכז הפלסטיני-שוודי" מספר הפגנות אנטי ישראליות בעיר הלסינגבורג, במהלך המתיחות ששררה סביב הר הבית בירושלים. לפחות אחת מההפגנות נשאה אופי אנטישמי כולל כינוי היהודים "בני הקופים והחזירים". סרטוני וידאו מהאירוע הפכו לוויראלים ברשתות החברתיות.



"ישנם אלמנטים רציניים ומדאיגים בהפנות האלה מפני שהם מכילים עלבונות אנטישמיים וטענות אנטישמיות בשילוב עם רטוריקה אלימה, בדרך שהיא מצערת מאוד", אמרה אז ג'וזפין טורל, דוברת הקהילה היהודית בצפון מערב שוודיה. "הקהילה היהודית מכינה דוח אותו היא מתכוונת למסור למשטרת שוודיה".



"המרכז הפלסטיני-שוודי" טען כי הקריאות כוונו נגד ישראל ולא נגד העם היהודי בכללותו, אך פוסטים של הארגון ברשתות החברתיות מראים שימוש חוזר ונשנה של אלמנטים אנטישמיים ידועים והצגתם של חיילי צה"ל כקלגסים צמאי דם.



ראוי לציין כי כחצי מיליון מתוך כעשרה מיליון תושבי שוודיה הם מוסלמים, בעוד שכ-20,000 מתושביה הם יהודים. שוודיה היא המדינה האירופאית הראשונה שהכירה בפלסטין כמדינה.