קים ג'ונג און והנשיא האמריקאי דונלד טראמפ ידונו במהלך פגישתם הצפויה מחר בסינגפור במנגנון קבע לשמירה על השלום בחצי האי הקוריאני ופירוז מנשק גרעיני של קוריאה הצפונית, כך דווח הלילה (שני) בטלוויזיה הממלכתית בפיונגיאנג. בדיווח צוין עוד כי קים מלווה לפסגה עם שר החוץ רי יונג הו, שר ההגנה נו קוואנג צ'וי ואחותו קים יו יונג.



בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו ברקע הפסגה הצפויה מחר כי ארצות הברית "נותרה מחוייבת לפירוז מלא ובלתי הפיך מנשק גרעיני של חצי האי הקוריאני". עוד הוסיף כי צוות של מזכירות המדינה כבר עובד קשה בפגישות עם הנציגים הצפון קוריאנים בסינגפור.



טראמפ ושליט קוריאה הצפונית נחתו אתמול בסינגפור לקראת הפסגה ההיסטורית שתיערך ביניהם מחר בבוקר. לפי הדיווחים, המנהיג הצפון־קוריאני אמור לעזוב את המדינה חמש שעות בלבד לאחר תחילת הפסגה, בניגוד להערכות הגורסות כי שהמפגש עשוי להימשך יום נוסף.


מכוניתו של קים גון און בסינגפור/ mhkuo: ruhyrx



קים היה המנהיג הראשון שנחת בסינגפור, אחרי שהגיע בטיסה ישירה מפיונגיאנג במטוס בואינג 747 של חברת התעופה הסינית אייר צ'יינה. בניסיון להסתיר את תנועותיו המריא המטוס הסיני תחילה לכיוון בייג'ינג, אולם בשלב מסוים שינה את מספר הטיסה שלו ופנה דרומה. זו הטיסה הראשונה של קים לחו"ל מאז עלה לשלטון בשנת 2011, ויציאתו השלישית בלבד מגבולות המדינה אחרי שביקר פעמיים בסין. זאת מלבד הפסגה שקיים עם נשיא הדרום, מון ג'יאה־אין, בצד הדרומי של הגבול המפורז.



כאשר נחת המנהיג הצפון־קוריאני בנמל התעופה צ'אנגי, קיבל את פניו שר החוץ המקומי ויויאן בלקרישנן, וזה מיהר להעלות צילום של השניים לחשבון הטוויטר שלו. משם יצאה הפמליה בשיירה מאובטחת ארוכה למלון סנט רג'יס, שם יקיים קים את הכנותיו לפסגה. במשלחת הצפון־קוריאנית נמצאים גם האחות הצעירה קים יו־ג'ונג, וראש המודיעין לשעבר קים יונג־צ'ול, שנפגש עם טראמפ בבית הלבן לפני כעשרה ימים.



טראמפ נוחת בסינגפור. צילום: AFP



קים נועד גם עם ראש הממשלה המארח, לי הסיין לונג, והשניים שוחחו על היחסים בין המדינות ועל ההתפתחויות האחרונות בחצי האי הקוריאני ובאזור. "ראש הממשלה לי שיבח את ההחלטה האמיתית והראויה להערכה של היו"ר קים ושל הנשיא טראמפ לבוא יחד לפסגה זו", נמסר ממשרד החוץ של סינגפור. "כל העולם מתמקד בפסגה ההיסטורית, והודות למאמצים שלך אנחנו יכולים להשלים את ההכנות לפסגה. אני רוצה להודות לך על כך", אמר קים למארחו.



בשעות הערב המאוחרות נחת גם מטוס אייר פורס 1 עם הנשיא טראמפ, שהגיע מפסגת G7 בקנדה, והוא נסע ישירות למלון שנגרי־לה. את טראמפ, שייפגש היום עם המארח לי, מלווים מזכיר המדינה מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, אף שהאחרון עורר תרעומת בפיונגיאנג כאשר ציין כי הצפון־קוריאנים צריכים להתפרק מתוכנית הגרעין כמו שעשתה לוב של מועמר קדאפי.



היפנים לוחצים בנוגע לחטופים


הפגישה הראשונה בין מנהיגי שתי המדינות אמורה להתחיל מחר ב־9 בבוקר (שעון מקומי; 4 לפנות בוקר שעון ישראל) במלון קאפלה היוקרתי באי סנטוסה הסמוך לסינגפור. בשבוע שעבר ציין טראמפ כי אם תתקדם הפסגה היטב, היא עשויה להתארך מעבר ליום אחד, אולם ה"וול סטריט ג'ורנל" ציטט אתמול גורם המודע לפרטים שטען כי קים אמור לעזוב את סינגפור כבר בשעה שתיים אחר הצהריים. לפי הדיווח, טראמפ עצמו מתכנן לצאת מסינגפור ברביעי בבוקר.



המלונות של שני המנהיגים, כמו גם מלון "קאפלה", הפכו אתמול למתחמים מבוצרים עד יום חמישי, והמשטרה הסינגפורית הקימה מחסומים ומבצעת בדיקות ביטחוניות. למרות זאת, המקומיים הודו כי אינם מוטרדים מההפרעות לתנועה. "אני מקווה שהכל יפעל היטב", אמרה תושבת מקומית לסוכנות הידיעות יונהאפ. "בהיותי תושבת סינגפור, אני גאה שרואים בארצי צד ניטרלי ומקום עבור האירוע".



ראש הממשלה לי ציין כי עלויות אירוח הפסגה צפויות להגיע ל־20 מיליון דולר, וכי מחצית מהסכום מוקדשת לאבטחה. ואולם, הוא ציין: "זו עלות שאנחנו מוכנים לשלם". לי הוסיף: "זו התרומה שלנו ליוזמה בינלאומית שיש לנו עניין בה. מנקודת המבט שלנו, חשוב שהפגישה הזאת תתקיים, שיהיו לה תוצאה חיובית, שתקבע מסלול חדש שיוביל בתורו לביטחון וליציבות באזור. לכן, כאשר שני הצדדים ביקשו שנארח את הפגישה, לא יכולנו להגיד לא".