תמונות יוצאות דופן: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און עשו הבוקר (שלישי) היסטוריה כשנפגשו במלון "קאפלה" בסינגפור ולחצו זה את ידו של זה. הנשיא האמריקאי אמר בכניסה לפגישה, תוך שהוא לוחץ את ידו של מנהיג המדינה המבודדת בעולם כי "הפסגה תהיה הצלחה נהדרת. אני בטוח שיהיו לנו יחסים נהדרים". 

לאחר 45 דקות הם יצאו מהפגישה, שהתקיימה בארבע עיניים, ואמר למקבילו הצפון קוריאני: "אני מצפה לעבוד איתך, נפתור בעיות גדולות ביחד". בתום פגישה זו החלה פגישה נוספת בין נציגי המשלחות שבסופן יצאו שני המנהיגים להליכה משותפת. טראמפ אמר לאחר יציאתו מהפגישה כי "היא הייתה מוצלחת וחיובית יותר ממה שמישהו ציפה". לאחר מכן חתמו שני המנהיגים על הסכם הבנות בנוגע למצב בחצי האי הקוריאני. דונלד טראמפ אמר: "אנחנו חותמים על מסמך משותף. יש לנו יחסים מצוינים. אני רוצה להגיד שאני מתכבד לחתום על ההסכם. שני הצדדים יהיו מרוצים. הושקעה עבודה רבה". בנוסף ציין טראמפ כי הוא מצפה שהפירוק יחל מאוד מהר". לאחר מכן הוסיף ואמר טראמפ לעיתונאים כי "מנהיג קוריאה הצפונית הוא איש מוכשר מאוד" וכי יזמין אותו לבית הלבן.

על פי הדיווחים, ‏מסמך ההבנות שנחתם בין קים וטראמפ מכיל התחייבות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, הענקת ערבויות ביטחוניות לקוריאה הצפונית מצד ארה"ב וייסוד מחדש יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות.

צילום: AFP

קים ג'ונג און אמר במהלך טקס החתימה: "הייתה לנו פגישה היסטורית והחלטנו להשאיר את העבר מאחור. העולם יראה את ההישגים. אני רוצה להודות לנשיא טראמפ".

לפי דיווח ב-CNN, המנהיג הצפון קוריאני אמר לנשיא ארה"ב בסיום פגישתם הראשונה כי "רבים ברחבי העולם לא היו מאמינים שדבר כזה היה מתרחש: "הרבה אנשים בעולם יחשבו שזה לקוח מתוך פנטזיה, או מתוך סרט מדע בדיוני".

 

 



 



הארוחה המשותפת. צילום: רויטרס


טראמפ וקים בפסגה ההיסטורית בסינגפור. צילום: AFP
טראמפ וקים בפסגה ההיסטורית בסינגפור. צילום: AFP



מספר שעות לפני הפגישה כתב הנשיא האמריקאי בחשבון הטוויטר שלו כי "המפגשים בין הצוותים והנציגים הולכים מהר ובקלות, אבל בסוף זה לא משנה. נדע בקרוב אם הסכם אמיתי, בניגוד לאלה של העבר, יכול להתרחש". 



בציוץ נוסף שפרסם לפני הפגישה כתב טראמפ: "השונאים והלוזרים אומרים שהעובדה שאני מקיים את הפגישה היא הפסד גדול לארה"ב. אבל יש לנו בני ערובה, ניסויים, מחקרים, וכל שיגורי הטילים נפסקו. לאלו שאמרו שאני טועה מההתחלה פשוט אין מה לומר. נהיה בסדר!". בקהילה הבינלאומית עוקבים בצפייה דרוכה מתוך תקווה כי הפגישה תסייע להביא לפירוק תוכניות הגרעין והטילים של פיונגיאנג ותסיים את מצב המלחמה בחצי האי הקוריאני. 



על פי דיווח בבלומברג מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און קבע דד ליין לקיום הפגישה בסינגפור מה שהוביל את דונלד טראמפ להודיע כי יעזוב כבר ביום שלישי ולא יישאר ביום רביעי כפי שתכנן בתחילה. פקידים אמריקאים אמרו כי טראמפ היה מוכן להישאר זמן רב יותר במידה והייתה התקדמות במשא ומתן אך כיוון שקים הודיע חד משמעית כי יעזוב, טראמפ הודיע כי יעזוב גם כן.

בכניסה לפסגה. צילום: AFP
בכניסה לפסגה. צילום: AFP

פגישת המשלחות. צילום: רויטרס
פגישת המשלחות. צילום: רויטרס


 


ההכנות לפסגה נמשכו עד שעות הערב המאוחרות ובבית הלבן ציינו במהלך היום כי "הדיונים בין ארה"ב לבין קוריאה הצפונית נעו בקצב מהיר מהצפוי". גם טראמפ, שנועד עם ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג, הביע אופטימיות לגבי המפגש ההיסטורי וצייץ: "נהדר להיות בסינגפור, התלהבות באוויר!".



שני המנהיגים אמורים לשוחח בעיקר על נכונותה של קוריאה הצפונית להתפרק מתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים ועל התמורה האמריקאית. אולם, טראמפ הבהיר כבר בשבוע שעבר כי מדובר רק בשלב ראשון של תהליך ממושך ולא בפגישה שנועדה להביא להסכמים.



בניסיון להרגיע את הצפון קוריאנים, ציין אתמול מזכיר המדינה מייק פומפאו כי הממשל האמריקאי עשוי לספק למשטר בפיונגיאנג גם ערבויות ביטחוניות "שאמריקה לא הייתה מוכנה לספק קודם לכן". זאת כדי לשכנע את קים לוותר לחלוטין על כלי הנשק להשמדה המונית.



המנהיגים בכניסה לפגישתם. צילום: AFP
המנהיגים בכניסה לפגישתם. צילום: AFP


מחויכים מתמיד. צילום: רויטרס
מחויכים מתמיד. צילום: רויטרס



"אנחנו מוכנים לתת ערבויות ביטחוניות שנדרשות על מנת שהצפון קוריאנים יהיו מוכנים לפעול לפירוז", אמר לעיתונאים בסינגפור. "אנחנו מוכנים לנקוט בפעולות שיספקו להם ודאות מספקת שהם יכולים להרגיש בנוח שפירוז גרעיני אינו משהו שיסתיים עבורם באופן גרוע". עם זאת, הוא לא פירט באילו צעדים מדובר, אך הזהיר כי אם הפסגה תיכשל - הסנקציות על פיונגיאנג יוחמרו.



גם היומון הרשמי של קוריאה הצפונית, רודונג סינמון, סיפק אמירות אופטימיות לקראת הפגישה. העיתון ציין כי קים נסע לסינגפור לפגישה שנועדה "לעמוד בדרישות המשתנות לעידן חדש" ביחסים בין המדינות. לפי העיתון, המטרה היא "להחליף דעות נרחבות ועמוקות על מנת לבסס משטר שלום קבוע בחצי האי הקוריאני ולפתור בעיות שגורמות לדאגה משותפת, כולל סוגיות לממש את פירוז חצי האי".



טראמפ מגיע למלון "קאפלה". צילום: רויטרס
טראמפ מגיע למלון "קאפלה". צילום: רויטרס



קים יצא אמש ממלון סנט רג'יס שבו הוא שוהה לסיור באתרי התיירות של סינגפור, בהם הגנים ליד המפרץ ואתרי הנופש של מרינה ביי סאנדס, כשאחותו הצעירה, קים יו ג'ונג, מלווה אותו. במהלך הטיול הלילי, אף הצטלם קים המחויך עם שר החוץ של סינגפור, ויויאן בלקרישנן, ועם שר החינוך המקומי, אונג יה קונג.



בקוריאה הדרומית עקבו בעניין אחרי ההכנות והנשיא מון ג'יאה-אין, שקיים שיחה בלתי מתוכננת עם טראמפ לקראת הפסגה, הביע אופטימיות. אולם, הוא הודה כי יש עוד עבודה רבה לפני כל המדינות המעורבות. "היחסים העוינים העמוקים והסוגיה הגרעינית של קוריאה הצפונית לא יכולים להיפתר בפעולה בודדת בפגישה בין מנהיגים", אמר. "אפילו אחרי ששני המנהיגים פותחים בדיאלוג, אנחנו נצטרך תהליך ארוך שעשוי להימשך שנה, שנתיים או יותר על מנת לפתור את כל הסוגיות".