מיליוני אנשים ברחבי העולם צפו אתמול בהתרגשות ובתקווה גדולה בפסגה ההיסטורית בסינגפור של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט צפו קוריאה קים ג’ונג און. פרשנים, מומחים למזרח אסיה ואנשי תקשורת נותרו ספקנים לאורך כל הדרך שהמפגש הזה אכן יצא לפועל, אבל בניגוד אליהם, מי שהאמין לכל אורך הדרך שהשינוי ביחסי ארצות הברית וצפון קוריאה הנו אפשרי הוא כדורסלן העבר הנודע של ה־NBA, דניס רודמן, שהתרגש עד דמעות בראיון שהעניק אתמול בלילה לרשת CNN. בו גם התבררה מעורבותו של רודמן בכך שהמפגש קרם לבסוף עור וגידים.
 
"אני פשוט שמח להיות חלק מזה כי אני חושב שמגיע לי", אמר רודמן בראיון ל־CNN, כשהוא חובש כובע ועליו הכיתוב: "נהפוך את אמריקה לגדולה שוב", לובש חולצת טריקו עם איור של קנאביס ומשקפי שמש לעיניו. “זה יום ענק עבור כולם. סינגפור, טוקיו, סין, כולם. זה יום גדול, ואני פה כדי לחזות בזה. אני כל כך שמח”. 
 
אתמול בשעות הבוקר, בשעה שטראמפ וקים היו ספונים בחדרם בסינגפור במשך יותר משלוש שעות ועברו על כל סעיפי ההסכם, קיבל רודמן, לדבריו, שיחת טלפון מהבית הלבן. על הקו היה אחד מאנשי הצוות של הנשיא שביקש להעביר לרודמן מסר מטראמפ, להודות לו על מאמציו ולציין שהוא גאה בו .

רודמן עצמו שוהה בימים אלה בסינגפור לרגל הפסגה, אבל לפי מקורות בבית הלבן, הוא אינו לוקח חלק רשמי במפגש. עם זאת, כאמור, היה לו חלק בקירוב הלבבות בין המעצמות ובתיווך מפגש הפסגה. ממקום הימצאו בסינגפור, הוא שיבח בימים האחרונים שוב ושוב את נכונותו של הנשיא האמריקאי "לצאת מהקופסה", כלשונו, ולאפשר קיום פסגה והקשבה הדדית.
 
"רציתי לראות אותנו מסתדרים", אמר רודמן. "לוחצים ידיים, מחייכים עם כוס תה קר. כל מה שאני יודע זה שאני לא צריך לדאוג יותר לגבי מלחמות. כל היתר נמצא בידיים של דונלד טראמפ. ומגיע לו הרבה מאוד קרדיט על כך שגרם לזה לקרות". 

דונלד טראמפ, קים ג'ונג און. צילום: AFP
דונלד טראמפ, קים ג'ונג און. צילום: AFP

 
 
נקודת מפנה

יכולתו של רודמן לתווך בין שני הצדדים הנצים התבססה על הרומן של רודמן, הידוע בססגוניותו ובהתבטאויותיו יוצאות הדופן, עם קים ג’ונג און, שהחל בשל אהבתם המשותפת לכדורסל. "מרגע שהכרתי את התרבות בצפון קוריאה, הרגשתי כאילו אני בבית", סיפר רודמן בראיונות עבר . הוא ביקר כמה פעמים במדינה בשנים האחרונות, בתחילה כחלק ממשלחות כדורסל. לאחר שהתאהב במקום, יצר קשרים אישיים עם המנהיג קים ג'ונג און ותיאר אותו כ"ילד מגודל שאוהב ליהנות מהחיים". בספטמבר האחרון סיפר רודמן כי הוא "עושה סקי ושר קריוקי עם חברו" וכי הוא מעוניין "ליישר איתו את ההדורים".

"אני מבלה איתו כל הזמן", אמר כדורסלן העבר. "אנחנו צוחקים, רוכבים על סוסים. הדבר הטוב הוא שאנחנו כמעט אף פעם לא מדברים על פוליטיקה". 
"הוא אוהב לצלם סלפי ורוצה לראות עולם וגם לבקר באמריקה", הוסיף רודמן כמה ימים לפני הפסגה, וציין כי תוצאתה תהיה תלויה ביכולתם של שני המנהיגים ליצור קשר אישי ביניהם. 
 
המסע של רודמן לצפון קוריאה בשנת 2013 סוקר בהרחבה בתקשורת האמריקאית עוד לפני שיצא לפועל. רודמן קיבץ חבורת כדורסלני עבר, ויחד הם עלו על מטוס לפיונגיאנג, למשחק כדורסל בין שחקנים משתי הארצות. קולין אופלנד, במאי פרסומות בריטי, תיעד את נסיעתו בסרט "דניס רודמן בצפון קוריאה", שיצא ב־2015.
 
גם בשנים הארוכות שבצל המתיחות בין שתי המדינות, המשיך רודמן לתאר את מנהיג צפון קוריאה כ"חברו הטוב" ודיבר בגלוי על יחסיו עם הדיקטטור מהמדינה המסתורית. “כבר לפני חמש שנים קיבלתי טלפון מקים ג’ונג און והוא שאל אותי אם נשיא ארצות הברית יסכים לשוחח איתו”, סיפר רודמן בראיון 
אתמול ל־CNN. “הוא אמר שהוא מוכן להקשיב ולהיות פתוח לצעדים בוני אמון מול הממשל האמריקאי והדרום־קוריאני. וניסיתי להסביר את זה לברק אובמה, אבל הוא לא לקח אותי ברצינות. אמרתי לו שיש לי מסר מצפון קוריאה, והוא פשוט נפנף אותי. אבל אני לא נכנעתי והמשכתי לנסות שוב ושוב, ותמיד אמרתי לכל מי שרצה לשמוע, אתם תראו: ‘הדלת הזאת עוד תיפתח!”.
 
גם טראמפ עצמו לא מיד נתן אמון ברעיונותיו של רודמן. בשנת 2014 צייץ טראמפ בטוויטר מיד לאחר תוכנית הריאליטי שלו: "דניס רודמן היה שיכור או על סמים כאשר הוא אמר שאני רוצה ללכת לצפון קוריאה איתו. אין לי שום עניין בזה, וזהו המקום האחרון עלי אדמות שארצה להיות בו". לא ברור מתי הייתה נקודת המפנה בתפיסתו של טראמפ, אבל אתמול בסינגפור, שעתיים לאחר פגישתו עם נשיא צפון קוריאה, הוא ערך מסיבת עיתונאים ובה הכתיר את הפסגה כהצלחה גדולה. טראמפ שב והדגיש כי הוא משוכנע כי בעקבות הפסגה והחתימה על מזכר ההבנות, תיסלל דרכה של צפון קוריאה לפירוק מנשק גרעיני. לטענתו, קים נתן התחייבות מובהקת כי ייעשה כן. 

 
לבד במערכה

זה לא היה פשוט לרודמן, כאמריקאי, לעמוד בקשר הדוק עם מי שנחשב עד אתמול כאויב העם האמריקאי, קים ג’ונג און. לטענתו, הוא ספג הרבה מאוד ביקורת מבית על ביקוריו התכופים אצל הדיקטטור וקשרי הידידות שפרחו ביניהם. הרי האמריקאים ראו לאורך שנים בקים אדם מסוכן, פרנואיד קפריזי ולעתים מטורף. הדבר בא לידי ביטוי לא אחת גם בתעשיית הקולנוע האמריקאית. כזכור, סרט הקומדיה “ראיון סוף”, שעסק בהתנקשות במנהיג קים ג'ונג און, לא עלה לאקרנים לאחר שחברת סוני הודיעה על ביטול הפצתו. זאת לאחר שבתי קולנוע רבים ברחבי ארצות הברית הודיעו כי לא יקרינו את הסרט נוכח איומים של האקרים לבצע פיגועים במקומות שבהם הוא יוצג. ההאקרים השתמשו בווירוסים זדוניים המזוהים עם צפון קוריאה. המדינה הכחישה כל מעורבות, אבל הביעה תמיכה במעשים. גם הסרט “הדיקטטור”, שיצר סשה ברון כהן והפך למזוהה עם אביו של קים, קים ג’ונג איל, עורר זעם והתנגדות רבה בקוריאה הצפונית. 
 
“כשאמרתי את הדברים הללו על קירוב בין המעצמות, חזרתי הביתה וקיבלתי כל כך הרבה איומי רצח בגלל פגישותיי עם קים”, סיפר רודמן בראיון ל־CNN. “לא יכולתי לחזור הביתה לאמריקה ונשארתי מחוץ למדינה ולבית שלי. אבל הרמתי את הראש והייתה לי אמונה חזקה וידעתי שדברים יכולים להשתנות. הייתי לבד במערכה, היחיד שצעק את זה, ואף אחד לא פגש אותי או שמע את דבריי". 
 

"אם קים וטראמפ יבינו זה את זה ויתחברו, באמצעות חיוך, צחוק, בדיחה, זה יהיה נהדר. לא חייבים לבחור בדרך המלחמה", סיכם רודמן. "אני חושב שאנשים מבינים שקים לא טיפש. הוא רק מנסה להגן על עמו, על כבודו ועל כל מה שקשור לארצו. ואני לא פה עבור דניס רודמן וגם לא עבור כסף", אמר וטען כי לא קיבל תשלום מאף אחד מהמדינות עבור שירותי התיווך שלו. "אני פה כדי לקרב בין שתי המדינות. אני חושב שעצם העובדה שטראמפ יבין שלעם הצפון־קוריאני יש לב, נשמה וכריזמה, זה הכי חשוב. בואו רק נקווה לטוב. אנחנו לא צריכים נס. אנחנו צריכים רק שהדלתות ייפתחו ונוכל להתחיל מחדש ולהפוך את העולם טוב יותר".