שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, דחה היום (חמישי) את הדרישות שהציג מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו לחידוש היחסים עם איראן ואמר כי ארצות הברית הופכת ל"מדינה סוררת", וכי משטר האייטוללות לא ינהל עימה משא ומתן. זריף הציג את דרישותיו לחידוש היחסים עם וושינגטון ובהן חזרה להסכם הגרעין ואילוץ ישראל "להתפרק מנשק גרעיני".
 
במאמר תחת הכותרת "מדיניות החוץ האמריקאית במשבר", שפורסם באתר משרד החוץ האיראני, זריף הגיב ל-12 הדרישות שהציג פומפאו. "הנסיגה האמריקאית מהסכמים בינלאומיים וחתירה תחת אחרים, ביחד עם מאמצים להחליש ארגונים בינלאומיים, הן דוגמה לצעדים ההרסניים של הממשל האמריקאי", כתב זריף. "המשך המדיניות הזו יכולה לסכן את יציבות הקהילה הבינלאומית ולהפוך את ארצות הברית למדינה סוררת ולפורעת חוק בינלאומית", הוסיף שר החוץ האיראני.

ב-21 במאי אמר פומפאו כי ארצות הברית תטיל על המשטר האיראני את "הסנקציות החזקות בהיסטוריה" אם יסרב לשנות את מדיניותו באיראן ומחוצה לה. מזכיר המדינה הציג 12 דרישות ל"הסכם חדש" עם טהרן, בהן נסיגת הכוחות האיראניים מסוריה.

זריף הציג דרישות משלו לוושינגטון ובהן הפסקת האיום לשימוש בכוח, חזרה להסכם הגרעין עם טהרן, הכרה בפעולות ה"בלתי חוקיות ובלתי מוצדקות נגד העם האיראני" בעבר, הפסקת ההסתמכות על נשק גרעיני ופירוקה של ישראל מנשק גרעיני.  

מייק פומפאו. צילום: AFP
מייק פומפאו. צילום: AFP

 
"עליה לאלץ את המשטר הציוני - עם היסטוריית התוקפנות והכיבוש שלו - להתפרק מנשק גרעיני ובכך לנטרל את האיום הגדול ביותר לשלום העולם", אמר. שר החוץ האיראני תקף את החלטותיו ה"בלתי הגיוניות" של הנשיא טראמפ וטען כי ממשלים אמריקאים ב-70 השנים האחרונות הביאו "חוסר צדק, אלימות, טרור, מלחמה וחוסר ביטחון למערב אסיה". 

בתחילת יוני אמר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי הוא הורה להיערך להעשרת אורניום במדינה, במידה והסכם הגרעין יקרוס, בנוסף להמשך עזיבתן של חברות בינלאומיות את המדינה בעקבות הפרישה האמריקאית. "למערך הטילים הבליסטיים שלנו יש מטרה אחת והיא שמירת הביטחון הלאומי של המדינה, הטלת מגבלות על התכנית היא חלום שלא יתממש", אמר חמינאי. "נמשיך לתמוך בציר ההתנגדות נגד האויב. אם יתקוף אותנו נשיב לו פי עשרה". 
 
כזכור, הנשיא טראמפ הודיע ב-8 במאי כי ארצו תפרוש מהסכם הגרעין בין איראן לחמש חברות מועצת הביטחון: ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין, וכן גרמניה. טראמפ אמר כי הוא יחדש את הסנקציות האמריקאיות על איראן ויכפה את "הרמה הגבוהה ביותר" של עיצומים על משטר האייטוללות.