על רקע ההסלמה והמתיחות בדרום, מדווח היום (חמישי) עיתון אל-אח'באר שבמסגרת דיונים אינטנסיביים הנערכים בין חמאס למצרים, הביעה חמאס את נכונותה ל"עסקה מקיפה", כזו הכוללת הקמת נמל-ים ושדה תעופה ברצועה, לצד פתרון סוגיית השבויים הישראלים בעזה. מן הדיווח משתמע כי ההצעה נועדה מבחינת חמאס לקדם את סיכויי ההצלחה של מאמצים שעושה מצרים בתחום שיפור המצב ההומניטארי בעזה. יש לציין כי הדיווח לא הזכיר את סוגיית האסירים הפלסטינים בישראל, דבר שיוצר את הרושם כי המשמעות של המסר היא נכונות של חמאס לעסקה ברוח "שיקום הרצועה תמורת השבויים הישראלים". 

נקודת מחלוקת מרכזית בין מצרים לחמאס, כך נאמר, היא העובדה כי מצרים מוטרדת מההתקרבות של חמאס לאיראן. על-פי המצרים אחד הביטויים הבולטים להתקרבות זו ולמימון האיראני ל"צעדות השיבה", הוא העובדה כי הצעדות שנערכו לפני כשבועיים נערכו תחת הכותרת של "יום ירושלים הבינלאומי", יום שמקורו בהחלטת האייתולה ח'ומייני, מייסדה של הרפובליקה האסלאמית באיראן. 

אנשי חמאס בעזה. צילום: עבד רחם חטיב, פלאש 90
אנשי חמאס בעזה. צילום: עבד רחם חטיב, פלאש 90
מצרים הבהירה לחמאס כי היא מעוניינת להמשיך ולקדם מהלכים להקלת המצב ההומניטארי ברצועה בהתאם ליוזמות שעלו באו"ם. בהקשר זה דיווחו היום כלי-תקשורת ערביים כי מעבר רפיח, אשר נפתח לתנועה לשני הכיוונים בהחלטה מצרית לפני יותר מחודש, ימשיך להיות פתוח למשך כחודשיים נוספים, וזאת כהקדמה למהלך של הרחבת המעבר ופתיחתו באופן קבוע. כמו-כן, על-פי הדיווח באל-אח'באר הבטיחה מצרים לפעול יחד עם מדינות ערביות – בהן היחידה שהוזכרה מפורשות היא איחוד האמירויות – במטרה לייסד פרוייקטים להקלת המצב ההומניטארי. 

יחד עם זאת מצרים אינה מצליחה לגבש פתרון רחב הכולל את סוגיית הפיוס בין חמאס לפת"ח ואת הסנקציות שמטילה הרשות הפלסטינית על עזה.  שני גורמים עומדים למכשול מבחינת המצרים בדרך להתקדמות בתחום זה, על-פי הדיווח. האחד הוא סירובה של הנהגת הרשות הפלסטינית ברמאללה להקלות, משום שהיא רואה בהן צעד בדרך להקמת מדינה עצמאית בשליטת חמאס בעזה. המכשול השני הוא היעדר החלטה ישראלית על כיוון פעולה ברור ביחס למצב ברצועת-עזה. בהקשר זה מתייחס הדיווח לשר הביטחון ליברמן כגורם המרכזי המתנגד למתן הקלות לרצועה ללא תמורה.