הכוחות האיראניים וחיזבאללה החלו לסגת למרחק 40 ק"מ מהגבול עם ישראל ומהגבול הדרומי עם ירדן, כך דיווח היום (חמישי) מוקד המעקב הסורי לזכויות אדם. הארגון היושב בלונדון דיווח כי הנסיגה מגבול רמת הגולן באה בעקבות דרישת רוסיה. מוקדם יותר דווח כי האיראנים מסרבים לדרישה הרוסית וכי הם מתנים את נסיגתם בנסיגת הכוחות האמריקאים מבסיס טאנף שבמזרח סוריה, ליד הגבול עם עיראק.  



המשטר הסורי הגביר את ההפגזות על שטחים שבשליטת המורדים בגולן הסורי ובגבול עם ירדן, כך נמסר אתמול ממקורות באופוזיציה. המתקפה מתמקדת בעיירה כפר שמס הסמוכה לגבול עם ישראל, ומזרחה בעיר בוסתן אל חריר, שנפגעה מעשרות פגזי מרגמה שירה הצבא הסורי. תושבים מקומיים דיווחו כי ראו תנועה של כוחות עם טנקים ורכבים משוריינים בשני כבישים מרכזיים.
המורדים מדווחים כי מיליציות הנתמכות על ידי איראן תיגברו את כוחותיהן באיזור, וכי יחידת עלית של המשטר, הידועה כיחידת "הנמרים", לוקחת גם היא חלק במתקפה. "הם מניעים עוד תגבורות וניסו מספר פעמים להסתנן פנימה אך הדפנו אותם", אמר אבו קייאם, מפקד בגדודי "צלאח א-דין" של המורדים הפועלים במחוז קוניטרה שבגולן הסורי. 


משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס
משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס

 
הוא הוסיף כי מטען שהניחו מיליציות שיעיות גרם לפציעתם של מספר מורדים בעיירה נבא אל סאקר. בעיר דרעא, בה החל המרד נגד משטר אסד לפני כשבע שנים, הצבא ביצע הפצצות כבדות וירי ארטילרי. העיר מחולקת לשני חלקים בין הצבא והמורדים.   
האיזור, בו איראן מממשיכה להתבסס צבאית, הוא חלק משטחי הפסקת האש שהוסכם עליהם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2017. וושינגטון הזהירה כי היא תנקוט ב"צעדים נוקשים" בתגובה להפרת הסכם הרגיעה. ירדן הביעה דאגה הולכת וגוברת מהתפשטות האלימות מעבר לגבולה והגבירה את המאמצים הדיפלומטיים לשימור הסכם הפסקת האש באיזור.

גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90

 
כזכור, שלשום דווח כי כוחות חזבאללה הוציאו להורג 23 חיילים משורות המיליציות התומכות במשטר הסורי, אשר סירבו לצאת ולהילחם באזור העיר דרעא, כך על פי מקורות של האופוזיציה. על פי הדיווח, החיילים הם אנשי חטיבת הדיוויזיה התשיעית, כשאת ההוצאה להורג מבצע מנהיג המיליציה של חזבאללה, ואסים ח'אדור. הדיווחים מגיעים בניגוד לעמדה כי חזבאללה נסוג כבר מהאזור הזה.
כתב הערוץ הסביר כי הסיבה להוצאתם להורג היא סירובם של חברי המיליציה לעלות במכוניות אל דרעא, דרך גשר המכונה "גשר המוות", ממערב לעיר ח'רבת ר'זאלה, כאשר משם מונעים הכוחות מעבר של אזרחים לדמשק או לכפרים סמוכים. המורדים באזור הודיעו כי במהלך השבוע תקפו שיירה צבאית סורית שניסתה לתפוס את מקומה בעיר, אך בעקבות מארב ולחימה קשה, גרמו אבידות קשות לכוחות המשטר, מה שאילץ אותם לחזור ולסגת חזרה לאזור הדיוויזיות האיראניות.