ארגון ה-OSCE, הארגון הבין ממשלתי הגדול בעולם שעוסק בענייני ביטחון ביקר היום (שני) את הליך הבחירות בטורקיה, וטען כי לאופוזיציה לא ניתנה הזדמנות שווה להתחרות בנשיא המכהן ומפלגתו, שאכן זכו בבחירות. בהודעה שפרסם הארגון יום אחרי הבחירות, נאמר כי "ההגבלות שהוטלו על זכויות בסיסיות השפיעו על הבחירות, ואנו מקווים שההגבלות הללו יוסרו בהקדם האפשרי". עם זאת, הארגון ציין לטובה את אחוז ההשתתפות הגבוה בבחירות, כ-87%, וטען כי מדובר בעדות לאמון הציבור הטורקי בדמוקרטיה.



מספר ימים לפני הבחירות טורקיה סירבה לאפשר לשני משקיפי בחירות של הארגון, מגרמניה ושבדיה להיכנס למדינה לקראת הבחירות, וזאת למרות שטורקיה עצמה חברה בארגון. הנציג הגרמני, חבר פרלמנט מטעם מפלגת די לינקה השמאלית, אמר כי "מדובר בעלבון חסר תקדים למוסד הפיקוח הבינלאומי על בחירות בעולם", והאשים מפלגתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ואת מפלגתו, מפלגת הצדק והפיתוח על מניעת הכניסה.



לא קיבל הזדמנות שווה". מועמד האופוזיציה מוהרם אינצ'ה, צילום: רויטרס"
לא קיבל הזדמנות שווה". מועמד האופוזיציה מוהרם אינצ'ה, צילום: רויטרס"



הצהרת ה-OSCE מצטרפת לטענות האופוזיציה עצמה, שהאשימה את התקשורת במדינה שלא אפשרה לה תחרות הוגנת, ונתנה למפלגתו של ארדואן יתרון בבחירות, שהספיק כדי למנוע את הצורך בסיבוב שני בבחירות, לאחר שארדואן עבר את סף בחירה ב-2.5%. כזכור, בבחירות שנערכו אתמול, זכה ארדואן ברוב של 52.5%, אל מול יריבו העיקרי וראש המפלגה הרפובליקנית מוהרם אינצ'ה שקיבל 30.7%. אם ארדואן לא היה מקבל 50%, השניים היו עולים לסיבוב שני.