נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (שלישי) למצב הכלכלי במדינתו ולהפגנות הסוחרים שנערכו בימים האחרונים והבטיח כי מדינתו תצליח להתמודד עם הלחץ הכלכלי שמופעל מארצות הברית לאחר פרישת טראמפ מהסכם הגרעין והטלת סנקציות מחודשות על טהרן. רוחאני אמר בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית במדינה, כי הכנסות הממשלה לא הושפעו בחודשים האחרונים וכי צלילת הריאל היא תוצאה של "תעמולה של התקשורת הזרה". "גם במקרה הכי גרוע, אני מבטיח שהצרכים הבסיסיים של האיראנים יסופקו. יש לנו מספיק סוכר, חיטה ושמן לבישול. יש לנו מספיק מטבע חוץ להזרים לשוק".
"הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין הייתה ההחלטה הגרועה ביותר שטראמפ היה יכול לקבל", תקף רוחאני. "זה היה מזעזע. זה פגע במוניטין הבינלאומי של ארה"ב"
כזכור, הצניחה הגדולה במטבע האיראני - הריאל, גרמה אתמול עימותים בין עשרות מסוחרי השוק בטהרן לבין כוחות הביטחון. זאת, על רקע המשך שביתת המסחר הנערכת במחאה על ההידרדרות המתמשכת בערך המטבע, שנובעת מחידוש הסנקציות האמריקאיות שעליהן הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחודש שעבר, כשפרש מהסכם הגרעין.

הפגנת הסוחרים בטהרן. צילום: רשתות חברתיות

 

האתר Bonbast.com, העוקב אחרי שער החליפין הלא רשמי באיראן, דיווח אתמול כי דולר אחד נמכר בה תמורת 90 אלף ריאל, לעומת שער של 75 אלף ריאל בסוף השבוע שעבר. השער הרשמי של הבנק המרכזי באיראן הוא 42.5 אלף ריאל לדולר. על פי דיווחים מאיראן, שוטרים השתמשו בגז מדמיע לפיזור המפגינים. בסרטונים שהפיצה האופוזיציה האיראנית נראים סוחרים צועקים סיסמאות נגד המצב הכלכלי. 
 
מדובר בסוחרים שפתחו בשביתת מסחר  ביום ראשון במרכז "סראי מלי" ובקניון "פארסיאן" הגדול בטהרן, שאף יצאו בצעדת מחאה אל כיכר סבזה, בסמוך לבזאר הגדול, ואל כיכר בהארסטן שליד הפרלמנט, ושם התעמתו עם שוטרים. הסוחרים קראו לעמיתיהם להצטרף למחאה על הידרדרות הריאל. מוכר שסירב, כונה "פחדן".
 
האיראנים ממורמרים מהמצב הכלכלי בארצם, בעיקר כי השלטונות משקיעים הון בסיוע למורדים החות'ים בתימן, למשטר אסד ולהקמת המיליציות השיעיות בסוריה, לחיזבאללה בלבנון וכן לחמאס ולג'יהאד האסלאמי בעזה. "תתעסקו באיראן", זעקו הסוחרים בכאב. "תעזבו את סוריה, תעזבו את עזה ואת לבנון". במהלך ההפגנה אתמול נשמעו קריאות "מוות לחמינאי, מוות לפלסטין". סיסמאות אלה עלו גם בעבר בעקבות משבר כלכלי, ולאו דווקא על רקע התנגדות למשטר.
 
ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אומר ל"מעריב", כי מדובר בהפגנות משמעותיות למדי. "מבחינת ההיקף, מדובר בכמה אלפים, אבל יש נטייה להפריז בעוצמה של המחאה על ידי אנשי אופוזיציה, שיושבים בלוס אנג'לס, ולהמעיט בה מצד המשטר, שהודיע כי המחאה הסתיימה", אומר צימט. 
 
לדבריו, "לא מדובר במהפכה, לא מדובר ביציאה נגד המשטר או הדמוקרטיה. יש להבין, כי מדובר בסוחרים, שמה שמעניין אותם יותר מכל דבר אחר זה הכסף. עם זאת, אין ספק שסגירת הבזאר המרכזי בטהרן היא משמעותית מאוד, ולכן הממשלה החליטה להוריד את המתיחות מול הסוחרים". יש לציין כי אתמול החליטה הממשלה לאפשר סוג של סחר על בסיס "השוק השחור", מה שהביא לבלימת ירידת שער הריאל, שהתייצב על קצת יותר מ־80 אלף לדולר. בממשלה מבינים כי למרות השער שנקבע על ידה, היא צריכה להתייחס גם להלך הרוח של הדולר בשוק.
 
יודגש, כי באפריל שעבר הודיעה הממשלה על "שער אחיד לריאל מול הדולר" במדינה, אך הדבר לא הביא לשינוי בשוק השחור, בעיקר לאחר ביטול הסכם הגרעין מצד ממשל טראמפ.