חוזר לדרום: כוחות צבא סוריה, בליווי מטוסי קרב רוסים, החלו היום (שלישי) לתקוף את כיסי המורדים בעיר דרעא שבדרום המדינה, במשולש הגבולות בין סוריה, ירדן וישראל. על פי הדיווחים בכלי התקשורת התומכים במשטרו של בשאר אל אסד כוחות שריון של הדיוויזיה הרביעית החלו בהפצצת העיר בעזרת רקטות מסוג "גולן".



בימים האחרונים החל צבא סוריה לפעול לכיבוש דרום הגולן, וזאת לאחר שרוסיה וישראל הגיעו, על פי דיווחים זרים, להסכמות בהן צבאו של אסד יוכל להתקרב לגבול הישראלי, אך ללא נוכחות צבאית של בעלות בריתו - איראן וחיזבאללה, עם זאת ישראל הכחישה את הסיכומים הללו. לקראת המתקפה, הודיעה ארצות הברית לקבוצות המורדים, כי אל להם לצפות לסיוע אמריקאי נגד המתקפה הסורית-רוסית.




מוביל את המתקפה. מאהר אל אסד, צילום: נדאף מ, דרך ויקיפדיה
מוביל את המתקפה. מאהר אל אסד, צילום: נדאף מ, דרך ויקיפדיה



מעורבות חריגה שמצביעה על חשיבות המבצע



במכתב שנשלח מהפנטגון לראשי אחד הכוחות המורדים החילונים שמחזיקים בגזרה, צבא סוריה החופשית מסרו האמריקאים כי עדיף למורדים "שלא לבסס החלטותיהם בהנחה או ציפייה לסיוע צבאי". עוד נאמר בהודעה כי באמריקה "מודעים למצב הקשה בו אתם (המורדים) נמצאים, וקראנו לרוסיה וסוריה שלא לפעול צבאית באזור", קריאה שכאמור לא נענתה.



הדיוויזיה הרביעית המשוריינת של סוריה נחשבת לאחת מיחידות העילית של צבא סוריה, ובראשה עומד מאהר אל אסד, אחיו הצעיר של נשיא סוריה. תפקידה של היחידה היא להגן על מוסדות ואנשי השלטון במדינה, ומעורבותה בלחימה, יחד עם המעורבות הרוסית החריגה, מצביעה על החשיבות שניתנת בסוריה לכיבוש מחדש של דרום הגולן.



מעורבות בלחימה? מיליציות שיעיות בסוריה, צילום: AFP
מעורבות בלחימה? מיליציות שיעיות בסוריה, צילום: AFP



העיר בה החל המרד נגד אסד



בעבר דיווחו המורדים כי מיליציות הנתמכות על ידי איראן תיגברו את כוחותיהן באזור, וכי יחידת עלית של המשטר, הידועה כיחידת "הנמרים", לוקחת גם היא חלק במתקפה. "הם מניעים עוד תגבורות וניסו מספר פעמים להסתנן פנימה אך הדפנו אותם", אמר אבו קייאם, מפקד בגדודי "צלאח א-דין" של המורדים הפועלים במחוז קוניטרה שבגולן הסורי.



הוא הוסיף כי מטען שהניחו מיליציות שיעיות גרם לפציעתם של מספר מורדים בעיירה נבא אל סאקר. בעיר דרעא, בה החל המרד נגד משטר אסד לפני כשבע שנים, הצבא ביצע הפצצות כבדות וירי ארטילרי. העיר מחולקת לשני חלקים בין הצבא והמורדים. האזור, הוא חלק משטחי הפסקת האש שהוסכם עליהם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2017. וושינגטון הזהירה כי היא תנקוט ב"צעדים נוקשים" בתגובה להפרת הסכם הרגיעה.



ירדן הביעה דאגה הולכת וגוברת מהתפשטות האלימות מעבר לגבולה והגבירה את המאמצים הדיפלומטיים לשימור הסכם הפסקת האש באזור, אך במקביל הודיעה כי לא תאפשר מעבר פליטים למדינה.