בהמשך לדיווחים בימים האחרונים על ההצעה להקמת נמל ימי בקפריסין לתושבי עזה, עיתון אל-אח'באר הלבנוני מדווח היום (רביעי) כי מצרים מגבשת הצעה להסדרה בין ישראל וחמאס המקיפה את הסוגיות המרכזיות, בחסות בינלאומית.



לפי הדיווח, התכנית כוללת עסקת חילופי שבויים, שיפור המצב ההומניטארי בעזה ושביתת-נשק ארוכת טווח. במהלך תקופת שביתת הנשק יוסר המצור על הרצועה באמצעות הנמל בקפריסין, אשר הגישה החופשית בינו לחופי עזה תובטח תוך פיקוח ביטחוני בינלאומי שנועד למנוע הברחת נשק אל הרצועה.



כמו-כן, מסר העיתון כי ממקורות בהנהגת חמאס עולה שבתנועה מתנגדים לרעיון של שחרור השבויים הישראלים תמורת שיפור המצב ההומניטארי בעזה, כלומר לעסקה שלא תכלול שחרור אסירים פלסטינים.



בתוך כך הגיע הלילה אל רצועת עזה השגריר הקטארי ברשות הפלסטינית מוחמד אל-עמאדי. ביקורו של אל-עמאדי מוצג בתקשורת הפלסטינית בהקשר של מעקב אחר פרויקטים של סיוע בתחום התשתיות והבניין שמעניקה קטר בשווי מיליוני דולרים לרצועה. אולם בדיווח באל-אח'באר נטען כי סביר שאל-עמאדי, אשר כבר מילא בעבר תפקידי תיווך בין ישראל לחמאס, ימסור להנהגת חמאס את הצעת שר הביטחון ליברמן בעניין הנמל הקפריסין.



על פי דיווח שפורסם אתמול בחדשות עשר, ישראל העבירה מסר לחמאס, לפיו היא מעוניינת בעסקה מהירה להחזרת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול, שנהרגו במבצע צוק איתן. במסר לארגון הטרור נאמר כי היא לא צריכה אות חיים, או עסקת ביניים, כמו בעסקת שליט, אבל יש לה כמה תנאים.

עוד על פי הדיווח, ישראל לא תקבל תנאים מוקדמים למשא ומתן, לא תשחרר 46 ממשוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש ולא תשחרר אסירים עם דם על הידיים. עוד נאמר כי לא תהיה עוד עסקה דוגמת עסקת שליט, בה משחררת ישראל מאות אסירים פלסטינים. כמו כן, לא תהיה הפסקת אש ארוכת טווח וכל שיפור מהותי במצב הומניטרי בעזה כל עוד לא תתקיים עסקה לחילופי שבויים.