לאחר שירדן הודיעה כי אין ביכולתה לקלוט יותר פליטים, נסו כ-70 אלף אזרחים מהעיר דרעא שבדרום סוריה ומפרבריה לכיוון רמת הגולן. "אנחנו ישנים על האדמה, וממתינים לביטחון", אמר אחד הפליטים. בתוך כך, בהפגזות של צבא המשטר על דרעא נהרגו עד כה כ-100 בני אדם. 

תחילת המנוסה של תושבי העיר הסורית הייתה ביום ראשון השבוע. מאות משפחות יצאו מפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים, ונמלטו לכיוון האזורים הפחות מסוכנים מבחינתם. חלקם כבר הגיע לרמת הגולן הסורית, והקימו מחנה מאולתר במקום.
 
הפליטים החדשים מספרים על מצב הומניטרי קשה, כולל חיים על האדמה בלי אוהלים. הם הביאו איתם מה שיכלו לשאת, על מנת שיהיה להם נוח יותר לישון עם ילדיהם. אבו מוחמד עקרבא, שהגיע מצפון דרעא, סיפר לסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי "למעלה מ-70 אלף אזרחים נאלצו להימלט מהערים והכפרים בפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים בימים האחרונים". עקרבא, אב לשלושה ילדים, סיפר עוד: "נאלצנו להימלט בשל ההפגזה האינטנסיבית על ידי מטוסי קרב וירי ארטילרי. רבים הגיעו לגבול ירדן או לגולן, בחיפוש אחר מקום בטוח". 

מנגד, סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, סאנ"א, מספרת על "קבלת פנים עם סוכריות לחיילי הצבא המשחררים את העיירות בפרברי דרעא". בנוסף, מדווחים על הגעתם של מאות סורים בחזרה לארצם מלבנון, במעבר א-זמראני. כך או כך, תמונות הילדים הסורים שמציצים מתוך אוהלים מאולתרים לא מותירים מקום לספק, כי מדובר באזרחים סורים שנמלטו מאזורי לחימה. 

 גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90

העיר דרעא היא המקום בו החל המרד נגד משטר אסד לפני כשבע שנים. בעבר דיווחו המורדים כי מיליציות הנתמכות על ידי איראן תיגברו את כוחותיהן באזור, וכי יחידת עלית של המשטר, הידועה כיחידת "הנמרים", לוקחת גם היא חלק במתקפה. "הם מניעים עוד תגבורות וניסו מספר פעמים להסתנן פנימה אך הדפנו אותם", אמר אבו קייאם, מפקד בגדודי "צלאח א-דין" של המורדים הפועלים במחוז קוניטרה שבגולן הסורי.