מנהיגי אירופה התכנסו היום (חמישי) בבריסל, לאחת מהפסגות המכריעות ביותר שלהם לעתיד האיחוד האירופי. ראשי המדינות ינסו למצוא פתרון לסוגיית המהגרים, וזאת לאור מדיניות ההגירה של איטליה ומדינות מזרח היבשת, המסרבות להכניס מהגרים נוספים בשעריהן.



הרקע לקיומה של הפסגה כאמור, הוא הקונפליקט שנוצר בין איטליה לבין ממשלות מערביות אחרות, כגון ספרד, צרפת ומלטה, וזאת בשל סירובה של איטליה להתיר לאוניות של מהגרים לעגון בנמלים שבשטחה. ממשלת איטליה טוענת כי אינה יכולה לקלוט מהגרים נוספים מאחר וקלטה מאות אלפי מהגרים בשנים האחרונות.



ויכוח בעניין נוצר גם בגרמניה לאור האולטימטום שהציב שר הפנים, הורסט זיהופר, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לפיו אם לא תגבש הסכמות עם מנהיגי האיחוד האירופי בנוגע לסוגיית המהגרים עד לסוף החודש, הוא יאסור על כניסתם של מהגרים שאין להם מסמכי זיהוי ברי תוקף או כאלה שנרשמו כבר במרכזי קליטה במדינות אירופאיות אחרות, לשטחה של גרמניה.



פליטים באירופה: צילום: רויטרס
פליטים באירופה: צילום: רויטרס



מרקל חוששת לממשלתה



מרקל סבורה כי אם יממש שר הפנים את איומו, בעיית המהגרים רק תחריף, ועל כן היא תאלץ לפטר אותו מן הממשלה. הקנצלרית חוששת כמובן ממהלך שכזה, שכן הדבר עלול להוביל להפלת הממשלה שבראשה היא עומדת. כשהגיעה לבריסל אמרה מרקל: "אנחנו יכולים לדבר על ספינות מהגרים במדינות אחרות, למשל בצפון אפריקה, אבל אנחנו צריכים לדבר עם המדינות האלה, אנחנו לא יכולים לעשות את זה מעל ראשיהן. אנחנו צריכים לדבר על הצרכים של המדינות האלה, אנחנו צריכים לעשות את זה ביחד עם נציבות האו"ם לפליטים והארגון הבינלאומי להגירה (IOM).

מרקל המשיכה: "ההגנה על הגבולות החיצוניים שלנו היא משהו שמאחד את אירופה. נדבר בפסגה על הגנה על גבולות, הגירה משנית. המדינות שמקבלות הרבה פליטים זקוקים לתמיכה, אך הפליטים והמהגרים אינם יכולים לבחור באיזו מדינה הם מבקשים מקלט".
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה, אמר לפני תחילתה של הפסגה, כי "כידוע לכם, איטליה עבדה על הצעה שהיא מביאה למועצה האירופית הזו, הצעה שאנו מאמינים שהיא סבירה לחלוטין, משום שהיא עולה בקנה אחד עם הרוח ועם העיקרון שעליו מתבסס האיחוד האירופי. בפגישות עם מנהיגי המדינות החברות האחרות, ראיתי ביטויים רבים של סולידריות, היום הוא יום חשוב מאוד, ואנו מקווים שדברים אלה יתורגמו לפעולה. עוד הוסיף קונטה: "איטליה כבר אינה זקוקה למילים ולהצהרות, זה האירוע הנכון, ומבחינה זו הפגישה הזאת תהווה נקודת מפנה מבחינתנו, ואני מוכן להסיק את המסקנות הנדרשות".
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר, כי "נראה שהיום אנחנו נתחיל שינוי במדיניות ההגירה, זה חשוב כי ביקשנו לצמצם את מספר האנשים שמגיעים לאירופה באופן בלתי חוקי, אני חושב שזה אפשרי היום".
ראש הממשלה הפולני מתאוש מורבייצקי: "אנו דוחפים לפעולה שלא תתבסס על נסיגה כפויה. אנחנו מתנגדים להעתקתם של המיעוטים. לפולין יש תקנות  קשות, יש לשמור על מדיניות הריבונות שלה.
נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר, כי "נושא ההגירה הוא בעיה שאירופה חיה עמה מאז 2015. כולנו עומדים בפני בחירה פשוטה: האם אנחנו רוצים פתרונות לאומיים או שמא אנחנו מאמינים בפתרונות אירופיים. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה במסגרת ההסכמים הנוכחיים שיש לנו כאשר הבסיס הוא אחריות וסולידריות ".
ראש ממשלת סלובקיה פיטר פלגריני: "העדיפות הגדולה ביותר כרגע היא להגן על הגבול החיצוני שלנו, קודם כל אנחנו צריכים להתחיל לעשות את זה ואחרי זה להמשיך לדבר על איך זה קורה בתוך האיחוד האירופי".
 
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אמר כשהגיע לאזור מפגש הפסגה, כי "הנושא העיקרי הוא לא הגירה, הנושא הוא דמוקרטיה באירופה". ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז: "מה שאנחנו צריכים הוא תגובה משותפת לאתגר משותף. חייבים לשלב אחריות עם סולידריות, חייבים להגביר את המימד החיצוני של מדיניות ההגירה, במיוחד גרמניה, שעכשיו סובלת ממשבר פוליטי ".