מנהיגי האיחוד האירופי הגיעו להסכם בנושא ההגירה לאחר ששיחות במהלך הלילה (שישי) פתרו סכסוך בנושא עם ממשלת איטליה החדשה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הזהירה כי "גורל" הגוש האירופי נמצא בסכנה אם לא יושג הסכם, בעוד שממשלתה שלה מתנדנדת אף היא בעקבות מתיחות גוברת בארצה בנושא. 
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה, שעומד בראש ממשלה אנטי-ממסדית שעלתה לשלטון לפני כחודש, הטיל וטו על ההחלטות המשותפות של ועידת בריסל עד שדרישותיו נענו. איטליה סירבה לאחרונה לאפשר לספינות מהגרים לעגון בנמליה, ודרשה כי מדינות אחרות יחלקו באחריות לאנשים החוצים את הים התיכון.

12 שעות לאחר שהשיחות החלו, נשיא האיחוד האירופי דונלד טאסק כתב בטוויטר כי "מנהיגי האיחוד האירופי הגיעו לפתרון בנושא ההגירה". נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי "שיתוף הפעולה האירופי איפשר זאת". 
קונטה, מרצה למשפטים לשעבר שעד לאחרונה לא היה מוכר בעולם הפוליטיקה, הגיע לוועידה בבריסל לאחר שקיבל את תמיכתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנושא. "איטליה לא זקוקה לעוד דיבורים, אלא למעשים קונקרטיים", אמר קונטה לכתבים כשהגיע לוועידה. אך השיחות הארוכות התגלו כקשות. "זה היה דיון מאוד ארסי וכולם קפצו על האיטלקי", מסר מקור אירופי.


ג'וזפה קונטה (מימין) וסגנו לואיג'י דה מאיו. צילום: רויטרס
ג'וזפה קונטה (מימין) וסגנו לואיג'י דה מאיו. צילום: רויטרס

 
עתידה הפוליטי של מרקל בארצה נמצא גם הוא בסיכון והיא קראה למנהיגים אירופיים אחרים לתמוך בעמדתה. "לאירופה יש אתגרים רבים אך ההגירה עלולה לקבוע את גורלה של היבשת", אמרה מרקל למחוקקים גרמניים שעות אחדות לפני הוועידה. 

הקנצלרית הגרמנית מסתכנת בהתמוטטות הקואליציה שלה אם לא תגיע להסכם עם איטליה ומדינות אחרות על מנת למנוע ממהגרים המגיעים אליהן מלהמשיך הלאה לגרמניה. לאחר שאיפשרה ללמעלה ממיליון מבקשי מקלט להיכנס לגרמניה מאז 2015, מרקל עמדה בפני אולטימטום שהציב שר הפנים שלה להגיע להסכמים על מנת למנוע את הגעת המהגרים.  
איטליה התעקשה על קבלת סיוע על מנת להתמודד עם הגעות חדשות לפני חתימה על הסכמים חדשים. מקורות אירופיים מסרו כי מספר מדינות, בהן צרפת, איטליה וספרד הציעו להקים מרכזים לקליטת מבקשי מקלט המגיעים לחופי אירופה. אלה המתאימים לקבל מקלט יישלחו אז למדינות אירופיות אחרות המוכנות לקלוט אותם.  

הפגנה נגד מדיניות הדלת הפתוחה של מרקל, ארכיון. צילום: רויטרס
הפגנה נגד מדיניות הדלת הפתוחה של מרקל, ארכיון. צילום: רויטרס