לפחות 15 בני אדם נהרגו הבוקר (שבת) בתקיפה של חיל האוויר הרוסי בעיירה שבאזור דרעא, כך דווח היום (שבת) ברשת "אל ג'זירה", זאת למרות הדיווחים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף במהלך הלילה. בתוך כך, האופוזיציה הסורית הצהירה היום כי היא דוחה את "הדרישות המעליבות" של הרוסים, לפיהן על המורדים להיכנע לנשיא הסורי בשאר אסד. לפי המורדים הסורים באזור, הפגישה בין נציגיה לאלו של הקרמלין הסתיימה ב"כישלון".

ואולם, סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דיווחה כי ארבע עיירות באזור - אל-ג'אריה, אום ולד, תל אשייח ודאעל - הסכימו לחזור ולהיות תחת שלטון משטר אסד. הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה כי דגל סוריה הונף על מבנים בעיירות. בנוסף, רשת "אל-מיאדין" דיווחה כי לאחר קרבות עם חמושים, שיחרר הצבא הסורי גם את העיירות ג'יזה וכפר סהווה.

האירועים האלו מתרחשים, למרות שמוקדם יותר היום מסר דובר האופוזיציה הסורית מסר כי "החלו שיחות עם גורמים ברוסיה, בנושא השגת הפסקת אש בדרום דרעא". עוד נמסר כי "הדיונים עוסקים בין היתר בהסכם על השבת ריבונותה של סוריה על חלקים מהמחוז הנמצאים בשליטת המורדים". לדבריו, ועדה המונה שישה חברים - בהם אזרחים גורמים צבאיים, נפגשו מוקדם יותר השבוע לאורך הגבולות המנהליים של העיר השכנה א-סווידא. "הפגישה הראשונה של הוועדה התקיימה עם קצינים רוסים", הסביר דובר חדר המבצעים המרכזי של המורדים. הוא ציין כי "סבבה נוסף של השיחות צפוי להתקיים במהלך היום.

דבריו מתפרסמים כיממה לאחר שגורמים בכירים בירדן דיווחו כי הושגה הפסקת אש בין צבא אסד למורדים באזור דרעא, והוסיפו כי הם מקווים שההסכם יוביל לפיוס בין הצדדים הלוחמים. ערוץ אלג'זירה ציטט מקור ירדני שלא הזדהה, וטען כי הצדדים הכריזו על הודנה, ובמקביל דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי הפסקת האש תסתיים בהסכם כולל. לא ברור אם ההסכם הוא על פי התנאים שהציבה מוסקבה, והציבה 12 שעות לאופוזיציה כדי לקבל אותם. התנאים של רוסיה הוגדרו על ידי האופוזיציה כ״כניעה״.

פליטים מדרעא הנמצאים באזור רמת הגולן. צילום: רויטרס


כזכור, הלחימה במחוז דרעא החלה ביום ראשון האחרון, כאשר צבא אסד החל לתקוף את הערים שבשליטת המורדים הסורים באזור, בתמיכת חיל האוויר הרוסי. מעט לפני המתקפה, שלחה ארצות הברית מכתב למורדים באזור, ובו הודיעה להם שלא לצפות לסיוע אמריקאי. במכתב שנשלח מהפנטגון לראשי אחד הכוחות המורדים החילונים שמחזיקים בגזרה, צבא סוריה החופשית מסרו האמריקאים כי עדיף למורדים "שלא לבסס החלטותיהם בהנחה או ציפייה לסיוע צבאי". עוד נאמר בהודעה כי באמריקה "מודעים למצב הקשה בו אתם (המורדים) נמצאים, וקראנו לרוסיה וסוריה שלא לפעול צבאית באזור", קריאה שכאמור לא נענתה.

במהלך הקרבות עשרות אלפי בני אדם, למעלה מ-150 אלף, החלו להימלט מאזור הלחימה לכיוון ירדן, ולאחר שהיא סגרה את הגבול, כ-70 אלף מהם החלו להתקדם לאזור ישראל, שסיפקה סיוע הומניטרי, אך גם היא לא אפשרה כניסת פליטים לשטחה. הפליטים מספרים על מצב הומניטרי קשה, כולל חיים על האדמה בלי אוהלים. הם הביאו איתם מה שיכלו לשאת, על מנת שיהיה להם נוח יותר לישון עם ילדיהם. אבו מוחמד עקרבא, שהגיע מצפון דרעא, סיפר לסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי "למעלה מ-70 אלף אזרחים נאלצו להימלט מהערים והכפרים בפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים בימים האחרונים". עקרבא, אב לשלושה ילדים, סיפר עוד: "נאלצנו להימלט בשל ההפגזה האינטנסיבית על ידי מטוסי קרב וירי ארטילרי. רבים הגיעו לגבול ירדן או לגולן, בחיפוש אחר מקום בטוח".