שבע שנים וחצי אחרי שהפרצה מלחמת האזרחים בסוריה, יצא היום (שלישי) משטר אסד בקריאה לפליטים שנמלטו מאימי המלחמה לאירופה לחזור למולדתם. הקראיה בהאה לאחר שצבא סוריה שחרר חלקים גדולים משטח המדינה, שהיו בשליטת המורדים. 

גורם במשרד החוץ בדמשק אמר בהצהרה לסוכנות הידיעות סאנ"א, כי "בעקבות ההצלחות של הצבא ושחרור חלקים גדולים מהשטח 'מתועבת הטרור', שהוביל לחזרת עקורים רבים לכפריהם, סוריה קוראת גם לפליטים שנאלצו לעזוב את המדינה לחזור למולדת שלהם". הגורם הוסיף כי ממשלת סוריה מאשררת את אחריותה לאזרחיה, ביטחונם ובטיחותם, ולהבטחת הצרכים היומיומיים שלהם לחיים ראויים. לדבריו, משטר יבנה את התשתיות הנחוצות, כולל בתי ספר, בתי חולים.
גם הקהילה הבינלאומית וארגוני הסיוע נדרשים לסייע להשבת הפליטים לסוריה. לדברי איש משרד החוץ, עליהם להסיר את הצעדים החד צדדיים שהוטלו על סוריה בעקבות המלחמה, שלטענתו, היוו גורם נוסף לבריחתם של הפליטים.

"העם הסורי והממשלה מאוחדים ברצון להסיר את השפעות המלחמה", אמר הגורם והבהיר כי שיקום המדינה יהיה בידיהם של אזרחי סוריה עצמם". 

הקריאה של המשטר באה על רקע התקדמות הצבא לדרום מערב המדינה, מה שגרם לבריחתם של עשרות אלפי תושבים מאזור העיר דרעא לעבר רמת הגולן. במהלך ההימלטות סיפרו התושבים על הפגזות אינטנסיביות על ידי מטוסי קרב סורים ורוסים וירי ארטילרי. מנגד, בסאנ"א סיפרו על מאות תושבים ששבו לביתם מלבנון. 

בעקבות ההתפתחות מעבר לגבול, הודיע השבוע צה"ל על תגבור כוחותיו ברמת הגולן. בעקבות הערכת מצב נוספו כוחות שריון וארטילריה באזור ומדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה חשיבות רבה בשמירה הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה משנת 1974. כמו כן, נמשיך לעמוד על עקרון אי-המעורבות בנעשה בסוריה, לצד מדיניות של תגובה נחרצת למול פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ויצירת סיכון לתושביה. בנוסף, סיוע הומניטרי מצד ישראל ניתן מזה שנים ונמשך בימים אלה, לאור הצורך הקיים בו".