נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלח מכתבים לכמה מראשי מדינות נאט"ו, כולל גרמניה, בלגיה, נורבגיה וקנדה, בהם הוא מאשים אותם שהם מוציאים פחות מדי כסף על ההגנה שלהן והזהיר אותן שארה"ב מאבדת את סבלנותה מאי העמידה שלהן במחויבויות הביטחון של הברית הצפון אטלנטית. המתיחות בין חברות הארגון באה בדיוק בעת שבה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגדיל את מידת השפעתה של מוסקבה בעולם. 



במכתבים, מאיים טראמפ כי אם בעלות הברית לא יישאו בנטל הכספי להגנה הקולקטיבית, הוא עשוי לשקול תגובה, כולל לשנות את הנוכחות הצבאית האמריקאית ברחבי העולם. "כפי שדנו במהלך ביקורך באפריל, יש תסכול הולך וגובר בארצות הברית מכך שחלק מבעלות הברית לא פעלו כמובטח", כתב טראמפ לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, במכתב שתוכנו הגיע לידי הניו יורק טיימס. "ארצות הברית ממשיכה להקדיש יותר משאבים להגנת אירופה, בעוד שהכלכלה של מדינות היבשת, בהן גרמניה, משגשגת ואתגרי הביטחון גדלים. אנחנו לא יכולים לעמוד בזה יותר", הוסיף הנשיא והבהיר כי התסכול אינו מנת חלקו של הבית הלבן, אלא גם של הקונגרס.



טראמפ טוען כי רבות ממדינות נאט"ו לא עומדות בהבטחות שנתנו בפסגת וויילס לפני ארבע שנים, להוציא 2 אחוז מהתל"ג על ביטחון. נשיאים אמריקאים התלוננו במשך שנים על אי חלוקת הנטל על ידי החברות בברית, אבל טראמפ לקח את הביקורת קדימה, כשהוא טוען שכמה מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב לא שילמו חובות לארגון. בעבר כבר דווח כי ממשל טראמפ בחן נסיגת כוחות הצבא מגרמניה, לאחר שהנשיא הביא פליאה על כך שמוצבים בה 35 אלף חיילים.



הכלכלה משגשגת, אבל המדינות לא נותנות כסף. טראמפ ומרקל. צילום: רויטרס
הכלכלה משגשגת, אבל המדינות לא נותנות כסף. טראמפ ומרקל. צילום: רויטרס



גרמניה כמודל לחיקוי


במכתב למרקל, אמר טראמפ גרמניה אשמה בהתנהלות של מדינות אחרות בברית שלא מוציאות מספיק. "אי ההוצאה הגרמנית על ביטחון חותרת תחת הברית ומספק הצדקה למדינות אחרות שרואות בך כמודל לחיקוי ולא מתכוונות לעמוד בהתחייבויות שלהן".



עוד כתב הנשיא במכתב לקנצלרית, כמו גם למנהיגי המדינות האחרות, כי הוא מבין את הלחץ הפוליטי הפנימי של המתנגדים להגדלת ההוצאה על ביטחון, אבל "יהיה יותר ויותר קשה להצדיק לאזרחי ארה"ב מדוע מדינות אחרות לא חולקות בנטל הביטחון הקולקטיבי בנאט"ו בעוד חיילים אמריקאים מקריבים את חייהם מעבר לים או חוזרים הביתה פצועים", כתב הנשיא.



בשבוע שעבר הגיב ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל למכתבו של טראמפ, ואמר לעיתונאים בפסגת האיחוד האירופי כי הוא לא "ממש מתרשם". גם בארצות הברית יש ביקורת על גישתו של טראמפ. "הוא כנראה חושב שנאט"ו זה כמו מועדון שצריך לשלם לו דמי חבר או דמי חסות וארצות הברית עושה את כל העבודה בשביל המדינות הבטלניות, שיושבות ונופשות", אמר דרק שולט, בכיר לשעבר בפנטגון. "האירופים צופים בטראמפ מיישם את הרטוריקה שלו בנוגע למסחר בצורה מאוד קרבית, והם מתחילים להרהר האם הוא יעשה זאת גם כלפי נושאי ביטחון".



גורם בבית הלבן, שביקש לשמור על אנונימיות, אמר כי הנשיא מחויב לברית נאט"ו ומצפה מבעלות הברית לשאת בנטל ההוגן ולעשות יותר בתחומים שמשפיעים עליהן. ביום ראשון אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, כי המדינות שמסרבות להותציא עוד כסף - ולא הנשיא טראמפ -הן שאחראיות לבעיות בברית. "הנשיא רוטצה נאט"ו חזקה" הוא אמר בראיון. "אם אתם חושבים שרוסיה היא איוםתשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: למה גרמניה מוציאה פחות מ-1.2 אחוזים מהתל"ג שלה. כשמדברים על חתירה תחת נאט"ו, צריך להסתכל על אלה שנוקטים בצעדים שעושים אותה פחות יעילה מבחינה צבאית".