עונים לאיראן: הצי האמריקאי הודיע היום (חמישי) כי יבטיח את חופש התנועה במיצרי הורמוז, לאחר שאיראן איימה לחסום מעבר של מכליות נפט במפרץ הפרסי בתגובה לסנקציות האמריקאיות. "ארצות הברית ושותפותיה יספקו ויקדמו את הביטחון והיציבות באזור. יחד, אנחנו מוכנים להבטיח את חופש הניווט ואת הזרימה החופשית של המסחר להיכן שהחוק הבינלאומי מאפשר", מסר דובר פיקוד מרכז האמריקאי סרן ביל אורבן.  

מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, אמר היום כי האיום ימומש "אם יהיה בכך צורך", כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית טסנים. ג'עפרי אמר כי "מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד". משמרות המהפכה איימו אתמול לחסום מכליות נפט במיצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי, אם ארצות הברית תאסור על מכירת נפט איראני. "אם הם רוצים לעצור את ייצוא הנפט האיראני, אנחנו לא נאפשר כל משלוח של נפט לעבור דרך מיצרי הורמוז", אמר איסמעיל קוסארי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה. 
 
בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני איים להפחית את שיתוף הפעולה עם האו"ם והאשים את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביצירת "המצב החדש". רוחאני אמר ליוקיה אמאנו, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כי "פעילותה הגרעינית של איראן תמיד הייתה למטרות שלום, אך איראן היא זו שתחליט על רמת שיתוף הפעולה שלה עם סבא"א", כך דווח בסוכנות אירנ"א.

אוניות חיל הים האיראני. צילום: רויטרס
אוניות חיל הים האיראני. צילום: רויטרס

 
"האחריות לשינוי רמת שיתוף הפעולה של איראן עם סבא"א נופלת על מי שיצר את המצב החדש הזה", הוסיף הנשיא האיראני. רוחאני אמר עוד כי אם משטר האייתוללות לא ימשיך להפיק תועלת מהסכם הגרעין לאחר פרישת ארצות הברית, הוא יקבל "החלטות חדשות". 
 
כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע ב-8 במאי על פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין, שנחתם בין איראן לבין חמש חברות מועצת הביטחון הקבועות - ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין - יחד עם גרמניה. טראמפ אמר כי הוא יחדש את הסנקציות האמריקאיות על טהרן וכי יטיל את "הרמה הגבוהה ביותר" של עיצומים כלכליים על המשטר האיראני.

מוחמד עלי ג'עפרי. צילום: רויטרס
מוחמד עלי ג'עפרי. צילום: רויטרס