רחוקים מלהגיע לפתרון המשבר: נשיא איראן, חסן רוחאני, שוחח הערב עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואמרה לה כי חבילת הפיצוי הכלכלי שהציעו מעצמות אירופה על מנת להציל את הסכם הגרעין "מאכזבת". לפני כן, הוא טען בפני נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "חבילת הפיצוי האירופית לא עונה לדרישותינו". 



לפני כיומיים, הצהיר המנהיג האיראני כי כי כל עוד האינטרסים של מדינתו יישמרו בהסכם הגרעין, טהרן תכבד את ההסכמים הבינלאומיים. עוד הוסיף רוחאני, שנשא נאום בברן בירת שווייץ, כי "ארצות הברית לא תצליח לעולם לחסל את ייצוא הנפט של איראן". כמו כן, הוא ציין כי ייצוא הנפט האזורי יהיה תחת איום במידה וארצות הברית תנסה ללחוץ על בנות בריתה להפסיק לקנות נפט גולמי.



מרקל ומקרון. צילום: רויטרס
מרקל ומקרון. צילום: רויטרס



בתוך כך, מוקדם יותר המתיחות בין וושינגטון וטהרן הגיעה לשיאים חדשים, כאשר הצי האמריקאי הודיע כי הוא יבטיח את חופש התנועה במיצרי הורמוז, לאחר שאיראן איימה לחסום מעבר של מכליות נפט במפרץ הפרסי בתגובה לסנקציות האמריקאיות. "ארצות הברית ושותפותיה יספקו ויקדמו את הביטחון והיציבות באזור. יחד, אנחנו מוכנים להבטיח את חופש הניווט ואת הזרימה החופשית של המסחר להיכן שהחוק הבינלאומי מאפשר", מסר דובר פיקוד מרכז האמריקאי סרן ביל אורבן.



מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, אמר מוקדם יותר כי האיום ימומש "אם יהיה בכך צורך", כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית טסנים. ג'עפרי הכריז כי "מיצרי הורמוז יהיו של כולם או של אף אחד".



יש להסביר כי אתמול איימו משמרות המהפכה איימו לחסום מכליות נפט במיצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי, אם ארצות הברית תאסור על מכירת נפט איראני. "אם הם רוצים לעצור את ייצוא הנפט האיראני, אנחנו לא נאפשר כל משלוח של נפט לעבור דרך מיצרי הורמוז", אמר איסמעיל קוסארי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה.