הרשויות בתאילנד דיווחו כי אחד מאנשי כוח החילוץ שנשלח לעזור ולחלץ את 12 הנערים חברי קבוצת הכדורגל התאילנדית שנתקעו במערה באזור צ'יאנג ראי, מת אתמול כתוצאה מחוסר חמצן באזור החילוץ. המחלץ הוא לוחם לשעבר ביחידת הקומנדו הימית התאילנדית "אריות הים", אשר השתתף במאמצי החילוץ.



כזכור, לפני שבועיים נלכדו הנערים ומאמנם במערת "טאם לונג", הממוקמת מתחת לאדמה, ומאז נעלמו במשך תשעה ימים, כאשר שום אות חיים לא התקבל מהם. זאת עד שבתחילת השבוע אותרו הנעדרים, ונודע כי הם בחיים. הנערים, בני 11-16, נעלמו בתוך המערה לאחר שהחליטו לחקור את מכלול המערות באזור. 


הנערים שנתקעו במערה בתאילנד

תכניות חדשות לחילוץ הקבוצה החלו להתגבש אתמול, על רקע העובדה שגשם נוסף צפוי לרדת בסוף השבוע הקרוב, ובכך מוסיף לחץ נוסף על צוותי החילוץ לגבש תכנית שתוכל להוציא את חברי קבוצת הכדורגל התאילנדית מהמערה לפני שמפלס המים יעלה. על אף תכניות אלו, כוחות ההצלה התאילנדים מעריכים כי הנערים ומאמנם, שנתקעו במערה בצפון המדינה, אינם בריאים מספיק, וכי ניסיון לחלצם מעמיד את חייהם בסכנה. כמו כן, אבחנה נוספת של רופא העלתה כי שניים מהנערים והמאמן עצמו סובלים מתשישות קשה עקב תת תזונה. לבינתיים, כוחות ההצלה החלו בתהליך הכנסת חמצן למערה. 



כוחות החילוץ במערה. צילום: רויטרס

 
צילום: רויטרס
על אף שכמויות עצומות של מים נשאבות אל מחוץ למערה בכל יום, המעברים הצרים שבתוכה עדיין מוצפים מים, כך שהדרך היחידה ליציאה מהמערה היא על ידי צלילה במים העכורים. 

צוותי ההצלה בתאילנד החלו להעניק שלשום שיעורי שחייה וצלילה מזורזים לנערים הלכודים במערה המוצפת באזור צפון המדינה, על מנת שניתן יהיה לחלצם בהמשך. עם זאת הודו הרשויות במדינה כי עדיין לא ברור אם יתאפשר לצאת למבצע החילוץ כבר בימים הקרובים נוכח גשמי המונסון הכבדים הצפויים להתחדש בקרוב באזור שבו שוכנת המערה. בהודעה רשמית של הצבא והממשלה נמסר כי 12 הנערים והמדריך החלו לקבל שיעורים ראשוניים בשימוש בציוד הצלילה, אולם עדיין לא נכנסו למים, וההחלטה על מבצע החילוץ תתקבל רק לאחר שהצעירים יהיו מוכנים לכך.



"אנחנו צריכים להיות בטוחים במאה אחוז שכל הילדים ייצאו יחד", אמר מושל המחוז, נרונגסק אוסטנקורן. "אולי חלקם יהיו מוכנים לפני אחרים. אם הם לא יהיו מוכנים, או שזה יהיה מסוכן, אנחנו לא נוציא אותם". גורמים רשמיים במדינה הזכירו כי מדובר במבצע נגד הזמן, מאחר שגשמי המונסון צפויים להתחדש בתוך ימים ספורים. "אם לא יירד גשם, עשויות להיות תוצאות טובות", הדגיש המושל והוסיף: "הזמן שברשותנו מוגבל כדי להוציא את הילדים הלכודים".



כמו כן, התפרסמו סרטונים נוספים של הנערים מתוך המערה שבה הם נמצאים, שבהם הם נראים במצב רוח טוב יחסית, אם כי חלשים פיזית.


"בואו נאמר משהו למעריצים שלכם", אמר בסרטון אחד הצוללנים שישב עם הנערים הלכודים שהיו מכוסים ביריעות מחממות. לאחר מכן, הציג כל אחד מהצעירים את עצמו וקד בברכה לצופים.



על אחד הסלעים במערה הנידחת נראו ציורים ובהם סמל קבוצת הכדורגל של הנערים והסמל של יחידת "אריות הים" של הצי התאילנדי. בסרטונים נראו גם רופאים צבאיים מטפלים בפציעות קלות של כמה נערים. "אנחנו מטפלים בהם כמו בילדים שלנו", הדגיש מושל המחוז.