עיתון "אל-שרק אל-אווסט" דיווח היום (ראשון) כי במסגרת דיונים שנערכו בתקופה האחרונה בעניין סוריה, בין ארצות הברית, רוסיה וישראל, נדונה האפשרות של הסגת הנוכחות האמריקנית מסוריה בתמורה להסגת הנוכחות האיראנית מכל שטחה של סוריה. הדיווח מבוסס על מקורות דיפלומטיים מערביים, אשר מסרו לעיתון כי את ההצעה העלתה מוסקבה, כחלק משורת הבנות רחבה יותר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילם האמריקאי דונלד טראמפ, שנועדו להיכלל בהצהרה המשותפת שיתנו הנשיאים טראמפ ופוטין בפסגתם בהלסינקי ב-16 ביולי.



גורמים מערביים שצוטטו בעיתון הדגישו את הצורך בפיקוח קפדני על יישום הסדר שכזה, על רקע החשש כי הוא יביא לנסיגה אמריקנית מסוריה בעוד שמימוש הנסיגה האיראנית יישאר מעורפל.



פוטין וטראמפ. צילום: רויטרס
פוטין וטראמפ. צילום: רויטרס



עיקרן של ההבנות הנוספות הוא הצעה שהעביר נתניהו לפוטין בפגישתם לפני כחודשיים ושכבר פורסמה. על-פי הדיווח הצעה זו של נתניהו כוללת השלמה ישראלית בפועל עם שליטת משטר אסד בדרום סוריה, כולל אזור הגבול עם ישראל, הרחקה הדרגתית של כוחות איראניים למרחק 80 ק"מ, הסכמה רוסית לתקיפת מטרות איראניות מצד ישראל בכל שטח סוריה, וחיזוק כוחות אונדו"ף והרחבת הגדרתן משימתם כך שתכלול פיקוח על ביצוע ההסכם להרחקת הכוחות האיראניים מאזור הגבול ולהחזרת שליטת אסד באזור.



על-פי הדיווח, שתי סוגיות עיקריות מציבות מכשולים בפני השגת הבנה בדבר התניית נסיגת הכוחות האמריקאים בנסיגה איראנית מסוריה. האחת נוגעת לנוכחות האמריקנית בבסיס אל-תנף שבמשולש הגבולות הסורי-ירדני-עיראקי: בעוד שרוסיה והמשטר הסורי מעוניינים בצעדים לפירוק הנוכחות האמריקנית בבסיס כחלק מהשלב הראשון בכל הסכם, בוושינגטון מעוניינים להשתמש בבסיס כאמצעי להבטחת הנסיגה האיראנית ולכרוך את פינויו במהלך ממשי של נסיגה כזו.



הסוגיה השנייה נוגעת להגדרת "הנוכחות האיראנית" בסוריה: האם מדובר בבסיסים צבאיים, מיליציות ואנשי משמרות המהפכה, או גם ביועצים ואף במוסדות אזרחיים ודתיים שהקימו האיראנים בסוריה.