צוללני חילוץ שבו הבוקר (שני, שעון ישראל), למאמצי חילוץ הנערים שנלכדו לפני כשבועיים במערה מוצפת בצ'אנג ריי שבצפון תאילנד. גורם בחיל הים התאילנדי הודיע היום כי חולצו ארבעה נערים נוספים מהמערה, ומספר המחולצים עד כה עומד על שמונה, כאשר במערה נותרו עוד חמישה. עד ראייה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי צוות החילוץ נשא את אחד המחולצים מהמים על אלונקה והעביר אותו לאמבולנס שלקח אותו לבית החולים. 

החילוץ הדרמטי החל אתמול, אחרי שבוע של הכנות אינטנסיביות של צוותי ההצלה, שמתמודדים עם תנאים קשים במערה, מזג אוויר גשום ומרוץ נגד הזמן, לפני התחדשות גשמי המונסון העזים, שאם מבצע החילוץ לא יסתיים עד תחילת העונה, ייתכן ולא יאפשרו את המשך המבצע למשך של כארבעה חודשים.
תיעוד הנערים במערה בתאילנד

אתמול סמוך לשעה חמש בערב (שעון מקומי), כשעתיים לפני התכנון המקורי, החלו להגיע דיווחים של אנשי הצלה, שלפיהם ארבעת הלכודים הראשונים הגיעו לבסיס הקדמי של צוות הצוללנים ליד הכניסה למערת תאם לואנג, וכי הם צעדו בכוחות עצמם מתוך המערה. לאחר בדיקות בבית חולים שדה הם הועברו באמבולנסים ובמסוקים לבית החולים בצ’יאנג רי. אתר חדשות מקומי דיווח כי מצבו של אחד הנערים מצריך “מעקב צמוד”, אולם לא נמסרו פרטים נוספים. ישנם דיווחים כי אחד המחולצים הוא מאמן הקבוצה, וכי המחולצים הם הנערים שהיו במצב הרפואי הטוב ביותר.



"כל פרט במבצע היה מתוכנן לעומק"



רפי ארוש, צוללן ישראלי שגר בתאילנד זה 30 שנה התראיין לגלצ וסיפר על מאמצי החילוץ המורכבים שמבוצעים בשטח. "ירדנו למערה כמה פעמים, והתקנו צינורות חשמל, אוויר וכל מה שצריך. אני עזרתי בעיקר עם התרגום מכיוון שאני דובר כמה שפות בנוסף לאנגלית ותאילנדית", כשנשאל איך הגיע לעזור בחילוץ אמר ארוש שהוא שמע על המקרה בטלוויזיה המקומית, הבין שביכולתו לעזור והגיע למקום בכוחות עצמו.



הצוללן הישראלי הוסיף כי בשטח אין היסטריה, ועד כה מבצע החילוץ מוגדר כהצלחה. "כל פרט היה מתוכנן לעומק, סך הכל הייתה פה הצלחה גדולה". בנוגע לסכנות שעומדות בפני צוות המחלצים, שאחד מהם אף נהרג במהלך ניסיונות החיפוש לאחר שבמהלך צלילה נגמר לו החמצן אמר ארוש כי "במצבים כאלה, אסור לחשוב בכיוון הזה אלא על המטרה הסופית, כל מי שלקח חלק בחילוץ יכול היה לקפח את חייו, אם היה עולה גל שהיה שוטף את המחנה, היתה יכולה להיות קטסטרופה גדולה מאוד, כל מי שהיה פה הסתכן, אבל אני מאמין שנצליח לחלץ את כל הנערים", סיים ארוש את דבריו.

צילום: רויטרס


"כל ילד שיוצא לדרך מלווה על ידי שני צוללנים"

איתי ורד, שליח חדשות 10 לתאילנד התראיין לאילה חסון ב-103FM, וסיפר גם הוא על מאמצי החילוץ המורכב בצפון המדינה. "מבצע החילוץ בתאילנד התחדש הבוקר. הצוללנים שבו לתוך המערה עם בלוני חמצן ובדרכם ממקמים נקודות חמצן לאורך הדרך עד שהם יגיעו לילדים. כל ילד שיוצא לדרך בשחייה עטוף במסכה המכסה את פניו ושני צוללנים מלווים אותו. הצוללן מקדימה מוביל את הדרך והצוללן האחורי דואג לילד, כל שנותר לילדים לעשות הוא לנשום. מכיוון שהורידו את מפלס המים יש אזורים שניתן ללכת בהם ברגל אך יש גם נקודות בהם נדרשת צלילה. בחלק מהמסלול קיימים מעברים צרים במיוחד המאפשרים מעבר לאדם אחד בלבד. במקומות הללו הצוללן עובר ראשון ומושך את הילד עם חבל".
"המסלול של הנערים עד למקום המבטחים הוא של כ-2 קילומטרים וחצי", הוסיף, "הכל כאן בוצי מאוד, חלק מאוד וגשום. קשה להתנהל כאן בחוץ אז על אחת כמה וכמה בתוך המערה. הילדים יוצאים מהמנהרה כשהם שוחים עם הזרם, הקושי הוא בדרך של הצוללנים חזרה אל תוך המערה. יותר מ-90 צוללנים מ-14 מדינות שונות הגיעו לסייע למבצע הזה. הבריטים, האמריקאים, האוסטרלים והצוללנים התאילנדים נותנים כאן את הטון. זהו מבצע גדול מאוד ומורכב מאוד אך מתנהל על מי מנוחות. מבחינת השלטונות התאילנדים הכל כאן מסודר ומאורגן. אתמול (א') כבר פונו ארבעה נערים אל בתי החולים, שלושה מהם במסוק ואחד באמבולנס. השלטונות התאילנדים לא מדווחים מי כבר חולץ ומה מצבו, הנערים מבודדים בבתי החולים עם משפחותיהם שממתינות להם".




האחראי על החילוץ: "הנערים מוכנים לאתגר"

האחראי על מבצע החילוץ, נרונגסק אוסוטנקורן, מסר כי מתוך ארבעת הנערים שחולצו מתוך המערה, הראשון יצא בשעה 17:40 בערב, כי הוחלט להוציא תחילה את הצעירים הבריאים ביותר וכי מצבם מושלם. לדבריו, לקראת השלב הבא של המבצע יש צורך בהכנה של עשר שעות לפחות. הוא ציין כי במבצע נוטלים חלק 50 צוללנים זרים ועוד 40 צוללנים מתאילנד, והוסיף כי המאמן ושמונה נערים אחרים עדיין במקום שבו התגלו בשבוע שעבר, וכי ייתכן שייקח יום שלם להוציא את כולם.

נרונגסק ציין כי הסיבה להפסקה במבצע החילוץ היא שכל מכלי החמצן התרוקנו והיה צורך למלא אותם מחדש. "נוכל להמשיך את מבצע החילוץ כשנהיה מוכנים", הוסיף, "השתמשנו בכל מה שהיה להיום. קשה לומר מתי יחל הפינוי הבא, אם כי אני משער שזה יקרה ב־10־20 השעות הקרובות".

כשבע שעות לפני שהילד הראשון יצא ניתן האור הירוק למבצע ההצלה של חברי קבוצת הכדורגל “חזירי הבר” - נערים בני 11 עד 16, ושל המאמן שלהם (25), שהיו לכודים בתוך המערה מאז 23 ביוני. בשבוע האחרון שאבו צוותי החילוץ מים מתוך המערה, כשברקע התחזית על גשמי מונסון חזקים שצפויים להגיע לאזור באמצע השבוע. האחראי אוסטנקורן הוסיף: “היום אנחנו מוכנים, זה יום הפקודה. הנערים מוכנים לקראת האתגרים”.

לקראת המבצע הורחקו צוותי התקשורת מהזירה והוצבה יריעה לפני הכניסה למערה. גם בני המשפחות, שנמצאים ליד המערה מאז שיקיריהם נעלמו בתוכה לפני יותר משבועיים, עודכנו על תחילת החילוץ. 13 צוללנים זרים וחמישה צוללנים מיחידת “אריות הים” של הצי התאילנדי נכנסו לתוך המערה והחלו לעשות את הדרך לעבר הקבוצה, ששהתה במרחק של כ־3.2 קילומטרים מפתח הכניסה של מערכת המנהרות, וההערכות היו כי המבצע עשוי להימשך כיומיים.

לפי הגורמים הרשמיים, כל אחד מהנערים אמור היה לצלול לאורך 30 מטר בליווי של שני צוללנים מנוסים, וחלק מהקטעים היו צרים ביותר ולא אפשרו נשיאת מכלי חמצן, בעוד קטעים אחרים אפשרו הליכה ברגל. כמו כן, הצעירים היו צריכים לטפס על גבעה קטנה לפני הגעתם לאולם 3, שם הוקם הבסיס הקדמי של צוות הצוללנים. העיתונאי פלוריאן ויטולסקי, שנמצא באזור המערה, דיווח כי החילוץ המהיר התאפשר מאחר שמפלס המים ירד באופן ניכר ומאפשר צעידה בחלקים מהמסלול.

ברשתות החברתיות שיבחו את עבודתם של צוותי ההצלה. “לא כל גיבורי העל עוטים גלימות, חלקם לובשים חליפות רטובות”, כתבה אחת הגולשות. “צוללנים מדהימים מוציאים את הילדים האלה מתוך המערה בתאילנד. זה כל כך מסוכן, אבל הם משקיעים את כל לבם ונשמתם בזה. מקווה שכולם ייצאו בריאים ושלמים”, צייצה גולשת נוספת. “אולי עכשיו זה גביע העולם, אבל הלילה כל העולם מריע לתאילנד”, נאמר בתגובה אחרת.

גם הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ התייחס אתמול לאירועים בתאילנד ואמר כי ארצו מסייעת במבצע המורכב. “ארה"ב עובדת צמוד מאד לממשלת תאילנד כדי לסייע להוציא את כל הילדים מהמערה למקום מבטחים”.