האם קוריאה הצפונית ניסתה לסחוט את ישראל בתמורה להפסקת הסיוע הצבאי לאיראן? הוושינגטון פוסט פרסם הבוקר (שני), ראיון עם עריק צפון קוריאני שהיה דיפלומט במדינה לפני שנמלט ממנה, ובו חשף הדיפלומט ניסיון סחיטה צפון קוריאני כלפי ישראל. על פי דבריו של הדיפלומט, שגריר קוריאה הצפונית פגש בשנת 1999 את מקבילו הישראלי והציע לו עסקה ישראל תעביר למדינה המבודדת מיליארד דולר, ובתמורה לכך, פיוניאנג תפסיק להעביר טכנולוגיה צבאית לאיראן ולמדינות נוספות באזור.



על פי דברי הדיפלומט, ישראל סירבה להצעה הצפון קוריאנית, ומספר ימים לאחר מכן הציעה לספק למדינה המבודדת אוכל וסיוע הומניטרי במטרה לעזור במשבר ההומניטרי במדינה, אך הצדדים לא הגיעו להסכם. מאז דחיית ההצעה הצפון קוריאנית, פיוניאנג העבירה טכנולוגיית טילים, ואף טכנולוגיית גרעין צבאי למדינות רבות באזור, בהן איראן וסוריה.



מפעל טילים בקוריאה הצפונית. צילום: רויטרס
מפעל טילים בקוריאה הצפונית. צילום: רויטרס



על פי גורמי מודיעין רבים בעולם, באתרי ניסויי טילים ברחבי איראן נצפו מומחים צפון קוריאנים רבים, שסייעו בפיתוח הטילים, כשהם מעבירים את הידע הרב שנצבר במדינה. בנוסף לכך, הכור הסורי שהופצץ על ידי ישראל בשנת 2007 התבסס על טכנולוגיה צפון קוריאנית. בישראל לא הגיבו לכתבה. קוריאה הצפונית היא אחת מהמדינות הבודדות בעולם שמחזיקות בנשק גרעיני, אך מאז שנות ה-90' המוקדמות של המאה שעברה מקיימת משא ומתן מורכב, שהתאפיין בעיקר בשקרים מצד המדינה, על פירוזו.



בשנה האחרונה, לאחר חודשים של עימות מילולי קשה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, שבו וושינגטון ופיוניאנג לדבר על פירוק הנשק הגרעיני, והשניים אף נפגשו בחודש יוני בסינגפור - פגישה ראשונה בין נשיא אמריקאי למנהיג קוריאה הצפונית מאז המלחמה בין שתי המדינות בשנות ה-50 של המאה ה-20. אם זאת, ולמרות סיום אופטימי של הפגישה, ואף חתימה על מזכר הבנות משותף, צילומי לוויין מראים כי קוריאה הצפונית ממשיכה לפתח נשק גרעיני ואת תוכנית הטילים שלה.