הסופר והעיתונאי הסעודי דחאם אל־ג'פראן אל־ענזי, שלפי מקורות רבים נחשב מקורב לבית המלוכה הסעודי, פרסם בסוף השבוע מאמר באתר הסעודי "אל־חליג'", ובו הדגיש את עמדתו בעד נרמול היחסים עם ישראל, ואף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להזמין את יורש העצר, מוחמד בן סלאמן, לכנסת ישראל.



במאמר תחת הכותרת "כן לשגרירות סעודית בישראל", התייחס אל־ענזי לפנייה של ח"כ פרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני) אל ראש הממשלה להזמין את יורש העצר מוחמד בן סלמאן לנאום מעל במת הכנסת בישראל, כפי שעשה בעבר נשיא מצרים אנואר סאדאת. "ארצי הייתה ונותרה אדמה של שלום, תומכת בשלום ונלחמת בטרור ותומכיו", כתב אל־ענזי. "אנשי שלום הם שעושים את השלום. כאשר המלך המנוח עבדאללה יצא עם יוזמת השלום הסעודית ב־2002 בפסגת ביירות, הוא הדגיש בדבריו שריאד מאמינה בשלום הצודק והכולל כאופציה אסטרטגית, כאשר שלום זה עשוי להביא לסיומה של דוקטרינת הלאומנות ולחשיפת השקרים של הקבוצות הקיצוניות והתנועות האסלאמיות הפושעות, שמבצעות טרור באמתלה של ההגנה על הסוגיה הפלסטינית".



הסופר הסעודי כינה במאמרו את חמאס, האחים המוסלמים, חיזבאללה, אל־קאעידה ודאע"ש, "ארגוני טרור שסוחרים בסוגיה הפלסטינית ומשתמשים בשיח של הונאה כדי לשכנע את פשוטי העם". מולם ניצבת היוזמה הסעודית שמטרתה הקמת מדינה פלסטינית על בסיס אדמה מול שלום כולל. "ארגונים אלו אינם מעוניינים שסוגיה זו תבוא על סיומה ואינם מעוניינים שהשלום האמיתי ישכון בכל האזור", כתב אל־ענזי. "הם חיים על מאבק זה, ובאמצעותו מנסים לתת לפשוטים להמשיך לחלום. לכן אני מסכים עם חבר הכנסת בקריאתו לנתניהו. אם הוא רוצה להיות שותף אמיתי לשלום, עליו להסכים ליוזמה הערבית ולהזמין אליו את הערבי הגדול ומנהיג העולם האסלאמי והממלכה הערבית הסעודית.



"יכול להיות שהאויב המשותף, איראן, תורם לקירוב ערבי־ישראלי, ולכן יש צורך בפתרון הסוגיה הפלסטינית שמטרידה רבים במשך עשורים רבים", הוסיף אל־ענזי. "אני סבור כי החכמים בישראל רואים את החשיבות של סעודיה במשוואה הבינלאומית, במיוחד בענייני המזרח התיכון. איש שלום כמו מוחמד בן סלמאן לא יהסס לרגע אחד לקבל את ההזמנה, אם ישתכנע שישנו רצון ישראלי אמיתי לשלום, ואם יימצא שותף אמיתי ליציבות האזור ולשלום. האינטרס שלנו הוא לכונן יחסים נורמליים עם ישראל מאחר שמדובר במדינה משפיעה מאוד. אנחנו זקוקים לבעלת ברית כמו ישראל לצורך מאבק בפרויקט הפרסי וגם בפרויקט העותמאני באזור.



אל־ענזי הדגיש כי "כסעודים, אין לנו בעיה עם היהודים והישראלים, שמכנים אותנו 'בני דודים'. הסעודים לא קונים יותר את הסחר בלאומנות ובסיסמאות הריקות מתוכן ומצפים למזרח תיכון יציב - לא בנוי על המזימות האיראניות והטורקיות. אנחנו וישראל נמצאים בחזית אחת במאבק בטרור שאותו מייצרת, מממנת ומזינה איראן. אנחנו בחזית אחת מול הקולוניאליזם העותומאני ושקר הח'ליפות האסלאמית. אני בטוח שהעם הישראלי רוצה שלום, בדיוק כמו העם הסעודי. הכדור כעת נמצא במגרש של ההנהגה הישראלית וממשלת ישראל. נשמח מאוד לראות שגרירות ישראלית בריאד ושגרירות סעודית במערב ירושלים. נשמח לטייל במדינת ישראל, לראות את המים, הירק והפנים היפות. קיוויתי שזה ייעשה כבר לפני שנים, הדגשתי זאת בכמה מאמרים ובראיונות טלוויזיוניים - שהסעודים אינם אויבים או שונאים את ישראל והעם שלה. יהיה לי הכבוד להיות השגריר הראשון של ארצי בישראל, שדגל ארצי יונף בישראל ושדגל ישראל יונף בריאד. אנו רוצים לחיות חיי שלום ואהבה, שיתוף פעולה תעשייתי וחיים טובים לשני העמים".



זו כאמור אינה הפעם הראשונה שבה מתבטא אל־ענזי בפומבי בעד נורמליזציה עם ישראל; כבר ביוני 2015 הוא צייץ כי יהיה מוכן להיות השגריר הסעודי הראשון בה. העמוד הרשמי של ישראל בערבית מיהר להגיב לפנייה: "אנחנו עונים כי ידה של ישראל מושטת לשלום עם כל המדינות השכנות".



ביקורת מבית



מן המוסכמות בסעודיה בימים אלה שיש אפשרות להעז לכתוב על נרמול יחסים עם ישראל, אולם אסור לכתוב נגד מגמה זו, שאותה מוביל יורש העצר הסעודי בן סלמאן. את המדיניות הזו אימצו בחום רב כל העיתונים והאתרים הסעודיים. כך למשל, בכל הנוגע לסכסוך הפלסטיני־ישראלי, גם בשיא המתיחות צמצמו הסעודים את הדיווח על הרוגים פלסטינים ולרוב נקטו גישה מאוזנת בסיקור.



בתקשורת הסעודית מצדדים באינטרסים המשותפים בין ישראל לערב הסעודית, כאשר מה שמוביל את הסיקור הוא העמידה הישראלית נגד "הטרור האיראני". בין היתר, העלו על נס את המבצע של המוסד שנחשף על ידי ראש הממשלה, שבמהלכו הוחרמו מסמכי תוכנית הגרעין של איראן.


במסגרת זו, אומרים פרשנים ערבים, היחסים בין שתי המדינות הלכו והתרחבו, כאשר רוב המגעים מתקיימים בסתר. כזכור, רק לאחרונה דווח, לפי מקורות זרים, על מפגש בין ראש הממשלה לנסיך הכתר הסעודי.



יועצי תקשורת בעולם הערבי, ששמו לב לשינוי במגמה זו בעיקר בסעודיה, איחוד האמירויות ובחריין, מדגישים כי יש לפתוח את הדיון על מנת לשמוע גם את אלו שדוחים את נרמול היחסים לפני פתרון הסוגיה הפלסטינית. "המפרציות מנסות להביא את ישראל להיות מקובלת יותר כחלק מעסקת המאה", אמר היועץ התקשורתי חוסאם שאכר בשיחה לאתר "אל־חליג' און־ליין". "כל עוד לא יהיה דיון ענייני בסעודיה וביתר מדינות המפרץ בנוגע לנרמול היחסים עם ישראל, כיסוי תקשורתי זה אינו אמיתי. זו אינה תקשורת אמיתית".