דרמה בבריטניה: שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון התפטר היום (שני) מתפקידו במחאה על מתווה הפרישה מהאיחוד האירופי שמובילה ראש הממשלה תרזה מיי. זאת ברקע התפטרותו הלילה של השר הממונה על הברקזיט דיוויד דיוויס. "אחר הצהריים, ראש הממשלה קיבלה את התפטרותו של ג'ונסון מתפקידו כשר החוץ. מחליפו יוכרז בעוד זמן קצר. ראש הממשלה מודה לבוריס על עבודתו", נמסר מלשכתה של מיי.


התפטרות ג'ונסון מגיעה לאחר שהוא ועוד מספר שרים בממשלתה של מיי, איימו לפעול נגדה ברקע השגתה של תמיכת הממשלה לתוכנית הפרישה מהאיחוד האירופי. מיי אמרה בעקבות ההתפטרות כי ההצעה שהיא מובילה לפרישת בריטניה מהאיחוד היא התוכנית הנכונה. בנוסף, ציינה מיי כי ממשלתה צריכה להתכונן למספר התרחשויות, כולל אפשרות שלא תתבצע עסקה עם האיחוד.
 

ביום שישי, אחרי ישיבת ממשלה דרמטית באחוזת צ'קרס, המעון הכפרי של מיי, הסכימו השרים על המתווה להסכם הברקזיט. על פי המתווה בריטניה תהיה כפופה לתקנות האיחוד בנוגע למכירת מוצרי טובין ומוצרים חקלאיים, בתי המשפט יחויבו להתייחס גם להחלטות של בית הדין האירופי, וכן תפעל ממשלת בריטניה להסדר חדש של מכסים עם האיחוד. לפי הדיווחים, מיי הזהירה כי שרים שיתנגדו למתווה צפויים להיות מפוטרים מהממשלה. 
ראש צוות המו"מ של האיחוד מישל ברנייה קיבל בברכה את המתווה הבריטי כבסיס לשיחות שיתחדשו החודש, אולם בריאיון שהעניקה אתמול לסאנדיי טיימס, מיי דרשה מהצד האירופי להפגין רצינות בדיונים. "המסר שלנו כעת הוא לצד השני, לאירופה, שהגיע הזמן להיות רציניים, לשבת ולדבר על זה", אמרה. "הגיע הזמן שאירופה תהיה מוכנה לשבת ולקדם את המשא ומתן ולדבר על זה ברצינות".

תרזה מיי. צילום: רויטרס

 
מיי השוותה את המאבקים שלה לניסיון של מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט להוביל את הקבוצה לזכייה בגביע העולמי בכדורגל ברוסיה, כשהוא משתמש מסר של "להתקדם משחק אחרי משחק", ושלחה לתומכי הברקזיט מסר מרגיע שלפיו היא עדיין מחויבת לפרישה מוחלטת מהאיחוד. "אני חושבת שהמסר שלי הוא שאני לא אאכזב אתכם", הדגישה. "בכל מה שאני עושה, אני מציבה את האינטרסים של המדינה לפני הכל, במקום את שלי. אני חושבת שזו חבילה שנאמנה להצבעה של העם הבריטי. אני מאמינה שהיא תביא לברקזיט, אבל גם תאפשר לנו להבטיח שאנחנו מגינים על המשרות". 
 
אולם מהדיווחים בבריטניה עולה כי התומכים ב"ברקזיט קשה", עזיבת האיחוד גם ללא הסכם, הביעו זעם על המתווה החדש. השר המתפטר ג'ונסון צוטט כאומר למקורביו שהתוכנית של מיי תהפוך את בריטניה ל"מדינה וסאלית" של האיחוד וכי היא תעכב את הסחר החופשי. הטיימס דיווח כי מספר חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית דרשו מג'ונסון להתפטר בתוך 48 שעות ולהוביל את המהלך להדחתה של מיי או שהוא לא יהפוך לעולם למנהיג המפלגה.
 
עוד דווח כי גם ג'ייקוב ריס־מוג, חבר הפרלמנט שנחשב לדמות הבולטת בין תומכי "הברקזיט הקשה", קיבל פניות להתמודד על הנהגת המפלגה. "הוא הצ'רצ'יל שלנו", אמר אחד מחברי הפרלמנט. גם איאן דאנקן־סמית, מנהיג המפלגה לשעבר, טען כי המתווה המוצע ישאיר את בריטניה "נעולה" בתוך האיחוד האירופי ו"ירסק את יכולת התחרותיות שלנו".
 
אולם דווקא השר לאיכות הסביבה מייקל גוב, שנחשב גם הוא לתומך מובהק של "הברקזיט הקשה", נשמע מפויס, ובתקשורת דווח כי תמיכתו במתווה של מיי היא שהיטתה את כף המאזניים בדיון ביום שישי. בשיחה עם הבי־בי־סי אמר גוב כי מדובר בהסכם פשרה שיוביל ל"ברקזיט ראוי" וכי אף על פי שההסכם לא כולל את כל מה שהוא קיווה לו, חשוב לו לשמור על אחדות הממשלה.