שר החוץ המתפטר של בריטניה, בוריס ג'ונסון, מסר הערב (שני) את מכתב התפטרותו, בו כתב כי "אנחנו עומדים בפני מצב בו נהיה מושבה של אירופה. חלום הברקזיט מת, בגלל חששות מיותרים. קשה לראות יתרונות כלכליים ופוליטיים של ההסדר, נראה כי הכוונה לעזוב את האיחוד האירופאי לא מונחת על השולחן יותר". מי שהחליף אותו בתפקיד הוא שר הבריאות ג'רמי האנט, שמונה מאוחר יותר לשר החוץ של הממלכה.



לדבריו, מה שמטריד ביותר בהצעה של תרזה מיי לאירופה היא ש"זו הצעת הפתיחה שלנו, עוד לפני שהצד השני השיב בהצעתו הנגדית". עוד הוסיף, כי "זה כאילו שאנחנו שולחים את הכוחות שלנו לקרב כשהם מנופפים בדגלים לבנים. אכן, הייתי מודאג, למשל מהאפשרות שיהיו ויתורים נוספים בנושא ההגירה"



ראש הממשלה, תרזה מיי, השיבה לו כי היא "מעט מופתעת" מפרישתו, היות והסכים לתכנית שלה בשבוע שעבר. "אני מצטערת לקבל את מכתב ההתפטרות שלך אחרי הדיונים הפוריים שהיו לנו ביום שישי, וההצעה המקיפה והמפורטת שהסכמנו כקבינט. אם אתה לא מסוגל לספק את התמיכה שאנחנו צריכים כדי להשיג את העסקה הזו לטובת האינטרסים של בריטניה, אז אתה אכן צריך לעזוב"



כזכור, המשבר הפוליטי בבריטניה סביב הברקזיט מגיע לשיא חדש: מעמדה של ראש הממשלה, התערער משמעותית אחרי ששר החוץ, בוריס ג'ונסון, התפטר מתפקידו, שעות לאחר שגם השר לענייני הברקזיט, דיוויד דיוויס, הודיע במפתיע כי הוא עוזב את תפקידו כשהוא מזהיר כי המתווה להסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שגובש בסוף השבוע הוא "אסטרטגיה מסוכנת".



תרזה מיי. צילום: רויטרס
תרזה מיי. צילום: רויטרס



רק ביום שישי האחרון העתיד נראה ורוד הרבה יותר עבור מיי, שרשמה הישג משמעותי כאשר הצליחה להשיג את תמיכת השרים במתווה להסכם הברקזיט בישיבה שהתקיימה במעון הכפרי של ראש הממשלה. בין השאר, הוסכם שבריטניה תהיה כפופה לתקנות האיחוד בנוגע למכירת מוצרי טובין ומוצרים חקלאיים וכי בתי המשפט יחויבו להתייחס גם להחלטות של בית הדין האירופי.



מקורבים לג'ונסון טענו ביום ראשון כי אין לו כוונה לעזוב את תפקידו למרות חוסר שביעות רצונו מהמתווה וכי הוא מתכוון להמשיך ולהיאבק בו מתוך הממשלה, אולם אתמול במהלך היום החלו להופיע הערכות לגבי עתידו של שר החוץ אחרי שלא הופיע לפגישות מתוכננות.



בשעה שלוש אחר הצהריים (שעון מקומי) הודיעה לשכת ראש הממשלה כי ג'ונסון התפטר. "ראש הממשלה קיבלה את התפטרותו של בוריס ג'ונסון", נמסר מדאונינג 10. "זהות המחליף תוכרז בקרוב. ראש הממשלה מודה לבוריס על עבודתו".



נשיא האיחוד, דונלד טוסק, צייץ בעקבות התפטרותו של ג'ונסון: "פוליטיקאים באים והולכים, אבל הבעיות שהם יצרו עבור בני האדם נשארות. חבל רק שהרעיון של הברקזיט לא עזב יחד עם דיוויס וג'ונסון. אבל... מי יודע?".