מקורות מדיניים במצרים מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי מצרים החלה בביצוע פעולות הכנה לקראת הוצאתם לפועל של מיזמים כלכליים בצפון סיני, כחלק מהבנות אמריקאיות-מצריות לפתרון המשבר ההומניטארי והכלכלי ברצועת עזה. לפי הדיווח, צבא מצרים החל בימים האחרונים בגידור שטח באזור שדה התעופה ואזור התעשייה הישן באל-עריש בו מיועדים לקום המיזמים. כמו-כן פינה הצבא את תושבי האזור, הרס מבנים ושטחים חקלאיים והחל בהכשרת השטח עבור המיזמים החדשים.

על-פי הדיווח, פעולות אלו קשורות בתכניות עליהן שוקד לאחרונה הממשל האמריקני בשיתוף פעולה עם הצמרת המצרית לשיפור המצב הכלכלי ברצועת-עזה כחלק מהכשרת הקרקע ליוזמה המדינית האמריקאית. על-פי פרסומים שונים בחצי השנה האחרונה, כוללת יוזמת השלום האמריקנית יסוד של חילופי שטחים על בסיס משולש, כלומר פיצוי הפלסטינים על שטח שתספח ישראל בגדה באמצעות העברת שטח בצפון סיני לידי הפלסטינים, כהמשך לרצועת-עזה.

אולם לפי הדיווח הנוכחי, שליחי הממשל האמריקאי ג'ייסון גרינבלאט וג'ארד קושנר דנו באחרונה עם נשיא מצרים אל-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בהפיכת השטח המדובר בצפון סיני לאזור תעשייה וסחר בו יוקמו פרויקטים כלכליים במטרה לסייע בפיתוח הכלכלי של הרצועה. רעיון זה נידון כשלב ראשון של התכנית הרחבה יותר, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה, בחלקי הגדה המערבית בהם אין התנחלויות ישראליות, ובחלק מהשכונות הערביות במזרח ירושלים.

על-פי הדיווח, התואם דיווחים אחרים שפורסמו לאחרונה, יכלול השלב הראשון של המיזמים הכלכליים בצפון סיני הקמת תחנת-כוח להפקת חשמל באל-עריש, נמל-ים בשטח הסמוך מדרום לרצועת עזה, והקצאת שדה התעופה באל-עריש לשירות תושבי הרצועה או המדינה הפלסטינית בכללה. ההשקעה בשלב ראשוני זה מוערכת בכשלושה מיליארדי דולרים, ותמומן על-ידי אחת ממדינות המפרץ.

בתוך כך, בחמאס מאותתים על נכונות להגיע להסדר שיקל את המשבר ההומניטרי ברצועה תוך הדגשת התנגדותם לעסקת המאה. הלשכה המדינית של הארגון הודיעה אמש כי היא נענית להצעה המצרית ותשגר משלחת לקהיר לדון בהתפתחויות בסוגיה הפלסטינית, בסוגיות העולם הערבי וביחסים בין מצרים וחמאס.

בהודעה הצהיר חמאס כי יפעל "בראש ובלב פתוחים מול כל היוזמות הרציניות" בעניין שיפור המצב ברצועת עזה, ודחה את טענותיו של אבו-מאזן כי המהלכים הללו הם חלק מעסקת המאה. בראש המשלחת צפוי לעמוד סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, והדיונים צפויים לעסוק גם בחידוש מהלכי הפיוס הפנים-פלסטיני. מוקדם יותר השבוע אמר בכיר הארגון טאהר אל-נונו כי המשלחת "תקיים מגעים נרחבים עם הצדדים הבינלאומיים, הישראליים והאמריקאים בעניין מימוש מיזמים לשיקום רצועת-עזה".