מיליונים ברחבי העולם נשמו לרווחה שהגיעה ההודעה מתאילנד, לפיה הילדים והמאמן שלהם חולצו מהמערה בשלום. המצלמות ככל הנראה יתקפלו מהמקום בימים הקרובים והעולם יעבור לאירוע הבא. מה יעלה בגורל אותם הילדים? איך הימים הארוכים במערה החשוכה צפויים להשפיע עליהם?



ד"ר סטיבן ברקוביץ', יושב ראש משותף של הוועדה לנושאי טרור ואסונות של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה של ילדים ומתבגרים הסביר לרשת ABC על ההשלכות האפשריות. "ברגע שקורה דבר קשה, מרבית האנשים יראו סימני מצוקה שונים, שיחלפו בתוך מספר שעות. עם זאת, אחוז קטן מהם ימשיך לסבול מתופעות שונות במשך שנים רבות, בעקבות האירוע", אמר.



הפרעת דחק פוסט טראומטית היא בעיה בריאותית נפשית, שעשויה להתרחש לאחר אירוע שבו החיים נמצאים בסכנה, כמו אסון טבע או מלחמה. המומחה המליץ לבצע מעקב אחרי הילדים לאורך זמן. "הייתי מבצע מספר בדיקות לניתוח ההתנהגות שלהם. ככל הנראה חלקם יחוו תסמינים כמו חרדה, סיוטים ומחשבות פולשניות. הם עלולים לפתח חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית מאוחר יותר".



הוא הדגיש: "אין לנו דרך לנבא כיצד כל אחד מהילדים יגיב לאירוע". לדברי ברקוביץ', עצם השהות של הילדים במערה, למשך זמן כל כך ממושך, עלולה לגרום להם לפתח הפרעות שונות. הוא סיכם וציין כי "התמיכה שהילדים יקבלו, מבני המשפחה והחברים, תשפיע על ההתאוששות שלהם".