האירופאים בכוננות ספיגה: דונלד טראמפ יצא היום (רביעי) למתקפה פומבית חריפה על תמיכת גרמניה בעסקת צינור הגז הבלטי עם רוסיה, ואמר כי ברלין היא "שבויה של רוסיה". בנוסף ביקר, את כישלונה בהגדלת הוצאות הביטחון. לדברי טראמפ, "זה מאוד לא מתאים" שארצות הברית תשלם עבור ההגנה האירופאית מפני רוסיה, בעוד המדינה האירופאית העשירה ביותר (גרמניה) תומכת בעסקת גז מול מוסקבה. כעת הוא צפוי לפגוש את הקנצלרית אנגלה מרקל בפסגה שתיערך היום במסגרת פסגת נאט"ו, וביום שני הקרוב הוא צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי.

בתוך כך, המנהיגים האירופאים מתוחים לקראת פסגת נאט"ו, שתתכנס היום (רביעי) בבריסל שבבלגיה. בין החששות העיקריים הוא הפחד שנשיא ארה"ב טראמפ יממש את איומו למשוך את הגנתה של ארה"ב על בעלות הברית שלה, על אף הבטחות של גורמים כמו שר ההגנה ג'יימס מאטיס. טראמפ, אולי המנהיג הכי לא צפוי בעולם, לא שומר את הקלפים קרוב לחזה ומצהיר בכל הזדמנות כי יהיו שינויים.

מקור אירופאי בכיר אמר ל-CNN כי חברי נאט"ו מתכוננים לגרוע מכל: טראמפ יחזור על איומו לצמצמם את שיתוף הפעולה הביטחוני עם בנות הברית של נאט"ו, שאינן נמצאות בדרך להשלמת היעד של הקצאת 2% מהתוצר הלאומי הגולמי לתקציב הביטחון. צעד זה יפגע ברעיון ההגנה הקולקטיבית, שהיא ערך מרכזי בברית, והדאגה האירופאית אף תעודד את מוסקבה לקראת פסגת טראמפ-פוטין המתוכננת להתקיים בהלסינקי שבפינלנד.
על אף הסדר מוצק קודם של הסכמים, שבמקרים אחרים הצביעו על ברית בריאה ומשגשגת, טראמפ כל כך ערער את האמון עליו מבוססת נאט"ו, שהבכירים מכל הצדדים מתכוננים לגרוע ביותר, ואף יסתפקו אפילו במקרה שבו לא יהיו חדשות בכלל.

"לא משלמים דמי חבר"

למרות מספר הסכמים אליהם הגיעו נציגי ארה"ב ובעלות בריתה, ביניהם הגדלת תפקידה של נאט"ו במשימה בעיראק ושיפור היכולת של נאט"ו להוביל את חייליה במהירות רבה יותר לכל קרב, טראמפ עדיין כועס על סוגיית ההוצאות הרבות של ארצו, אותה הוא טרם הצליח להציג במדויק. בזמן שחלק מהדיפלומטים מודאגים מכך שטראמפ עשוי להגביל את תמיכתה הכלכלית של ארצות הברית בנאט"ו, האחרים אומרים שטראמפ יילך רחוק יותר, ועשוי לחזור בו ממימון תכנית ההגנה האירופאית.
חששות אירופאים אחרים כוללים את האפשרות שטראמפ יגיד משהו הקשור לתרגילים הצבאיים של נאט"ו, כוחות אמריקאים על אדמת אירופה או הרחבה אפשרית של נאט"ו בעתיד, דברים שעלולים לערער את הברית לחלוטין, כך לפי גורמים רשמיים.
"התסריט הכי טוב הוא שזה רק רטוריקה", אמר אותו מקור אירופאי ל-CNN בדבר נכונותה של ארה"ב לשמור על מחויבויותיה לאירופה. "אולם, אפשרי שזה מעבר לכך, ושמדובר בתהליכים בעלי השלכות משמעותיות, ואנחנו מוכנים לכך". 

 
כזכור, טראמפ חזר שוב ושוב על נושא חלוקת הנטל בנאט"ו מאז קמפיין 2016, והגביר את התקפותיו בשבועות שקדמו לפסגה. רק אתמול צייץ טראמפ בטוויטר כי "מדינות רבות בנאט"ו, שמצפים מאיתנו להגן עליהן, לא רק שלא עומדות במחויבות הנוכחית הנמוכה ממילא של 2%, אלא גם זנחו במשך שנים חלק מהתשלומים שעליהן להעביר. האם הם יפצו על כך את ארה"ב?". 
דרק צ'ולט, לשעבר יועץ משרד הביטחון ויועץ בכיר למדיניות הביטחון וההגנה של קרן מרשל הגרמנית, אמר כי "טראמפ אינו מבין מה משמעותה של נאט"ו - הוא עדיין מדבר על הברית כאילו היא מועדון שבו צריך לשלם דמי חבר. זה כסף שהם משלמים על ההגנה שלהם עצמם. חלק מהבעיה היא שטראמפ אינו מעורב ומעוניין לדעת את הפרטים". 
כעת, ניתנת למנהיגי נאט"ו ההזדמנות לשכנע את הנשיא האמריקאי לחזור בו מהצהרותיו, ולהוביל את הברית ההיסטורית בדרך שתשמר אותה ותחזק אותה. במידה ולא יצליחו במשימתם, יאלצו להתמודד עם עידן חדש שבו ארצות הברית הרבה פחות מעורבת ולויאלית לבני בריתה.